Friday, August 14, 2009

Kisah susu ibu (part 2)

Seari di NICU akhirnya zarin dh sihat...menurut doktor, Zarin tertelan najis tahap 2...kalu ikutkan ada 5 thp...ni kira air ketuban+najis ckit la...dh dikelurakan semuanya...syukur alhamdulilah...Akhirnya Zarin dapat duk ngan aku...
Maka bermulalah lagi episod penyusuan susu ibu nie....

Memandangkan mula2 zarin duk kat NICU, so aku pun bwk la pam sendri +botol susu...Pastu Nes tertengok botol susu tu trus tegur suh simpan jgn bg doktor, tgk...kalu x depa kene marah nant...sbb btl susu zarin AVENT, so dia suh simpan la..mhl katanya...hikhik....kalu x sure dh kene buang agaknya...hehehe...Nes2 kat HSB semenya baik2...siap tunjukkan lagi cara2 nak bg susu...Dia suh zarin duk tepi aku bia dia bau mamanya...lagi satu suh geselkan nipple kat bibir baby bia dia kenal n snang nak isap nant...tp syukur zarin mmg pandai isap...kejap je dh pro...nyot.. nyot..nyot...cute sgt2 masa tu....sister kat situ pun jdlah aku model tuk nes2 pelatih tgk cara2 nyusu dgn btl..best sbb dpt blaja byk perkara...Nes suh slalu sikat B***** bia air susu lancar n jgn lupa pakai bra..nant landoq...katanya... hihihi...memandangkan semenya sihat, aku pun dibenarkan pulang...
uma aku je still pakai tiub urin sbb xleh nak kencing..1 dlm 100 kes kata nes..adoiiii....

Dlm pejalanan balik tu, Zarin asyik nyot..nyot je...smpi dh sakit dh nipple nie...tp aku thn je la...kin sbb dia boy, tu yg kuat nyusu tu...kata mak aku la...so aku pun layan je la dia nyot..nyot...

"baiknya la Zarin nie, x byk prangai, tdo je", kata mak aku...
"xpe ke camtu?, asyik tdo je" tanya ku...

pastu famili aku yg lain kata xpe..so aku pun xpe la....
keesokannya, nes dtg n ckp zarin kene kuning...so aku pun ckp la yg dia asyik tdo je smlm...rupanya2 kalu budak kene kuning ni dia x aktif, letih n tdo...so kita kejutkan dia, sejam @ 2jam skali tuk bagi susu...laaaaa....sialp ilmu la aku nie...famili aku pun tatau...ingatkan xde ape2...Masa bwk zarin g kinik, dr soh kerapkan penyusuan, bia kuning cepat ilang...n aku kene mkn mknn yg berkhasiat, sayur, buah, minum byk air...aku pun ikut seme nasihat doktor tu...syukur alhamdulilah, aku dianugerahkan susu yg banyak walaupun belum urut susu..smpi bengkak2 B***** nie...adoiii...sakit tul kalu bengkak susu nie....

Tp aku tetap panggil gak org tuk urut susu...(tingat kata ibu OR susu byk smpi cam air paip)....memancut2 kua....lps urut mmg betambah byk...memandangkan aku zero psl penyusuan susu ibu nie, so masa susu nitik tu aku tadah n buang...Nak pam simpan nant takut anak aku nak susu lak..jd bia je la susu tu duk meleleh...adoiii...jahilnya aku masa nie....smpi la aku kene bengkak susu balik...Kak Ani (bibik) kat umah aku bg petua org indon...katanya "gosok B***** dgn spender suami kita, (spender yg blum dipakai yea...bukan yg dh dipakai tau) bia bengkak susu ilang...tp ni tuk yg campur FM+ASI"...sbb xthn sakit aku try la petua dia tu..rupa-rupanya berkesan...tp aku try kejap je la..takut susu ckit la nant...aku call lg cik Mah (tukang urut) tuk urut susu skali lg....

Lps kejadian bengkak susu tu, aku dh insaf n kalu susu nitik je aku pam...tp pam main2 la..bukannye tuk kosongkan B***** cam skang nie...pam bia x bengkak je...famili aku xde yg fully BF, seme campur...so xde la yg dpt nolong...tp syukur gak coz aku dari awal lg dh bli pam AVENT manual...so lehla dipraktikkan...(kredit tuk abg aku yg tlg sponsor pam nie RM319)masa tu x tau sgt jenis2 pam nie....adesss...slalu gak aku duk chat ngan ibu OR, masa pegnen, cite itu ini tp xpenah lak cite psl BF...adoiiii ayu....jahil sungguh kita nie..hikhikhik....

1 comment:

  1. ha sugguh..kita tau baju bb jek..ahahaha...ayu lg zero..dlm pantang, pam2 penuh btl, bekukan, buang..adess....

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...