Friday, June 4, 2010

Tempura sotong

Tempura sotong?? Daku tertanya-tanya apakah dia tempura sotong. Memandangkan tempura sotong ini sentiasa menghiasi status Ayu di FB. Kata orang malu bertanya sesat jalan, jadi dengan muka tak malunya daku bertanya kepada ayu dan minta resepi.

Rupa-rupanya tempura sotong tu sotong goreng tepung...adesssss..ingatkan apekebenda la (ke memang aku je yang taktau nama saintifiknya?)..heheheh

Selepas mendapat resepi, daku terus mencari tepung tempura cap JOJI seperti yang diberitahu oleh Ayu..Malangnya, tak ada pula tepung cap itu...yang ada cuma cap GOGI. Ok la tu..bunyi nya pun seakan-akan JOJI -GOGI. Bukan GIGI ya...belasah je la...hehehhe...Mula-mula tengok tepung tu terkejut juga aku..bukan apa, mak aiiii banyaknya tulisan siam...kapkungkap...sawadikap (eh, ape aku merepek ni)

Kemudian aku belek lagi...Nasib baik ada logo HALAL. Lantas aku terus membelinya. Sampai di rumah ketika jam hampir menunjukkan angka 9.00 malam. Semalam kami shoping barang dapur kat JUSCO n TESCO, sambil cari-cari pampers Zarin.

Selepas kemaskan barang-barang yang dibeli, aku terus menyediakan tempura sotong ini. Tak sabar hendak melihat hasilnya, sama ada menjadi ke tidak.

Alhamdulilah...menjadi dan hasilnya :



tadaaaaaa!!!!Tempura sotong versi ida aka mama zarin

Sangat sedap hokey. Lepas ni tak payah la kami bersusah payah nak ke restoren semata-mata nak makan benda nie. Buat sendiri lagi sedap. Dan suami pula, duk ulang makan ketika daku sedang sibuk menggoreng...iskkkk..kacau sunggguh!!!

Apepun tanx ayu sebab berkongsi resepi :)

7 comments:

  1. ayu pakai tepung JOJI..hehehe.. nona pun ade tapi ayu suke JOJI.. ha ok, melekat elok jek tu..

    psst, jgn pakai nama goreng tepung, guna tempura br komersel..cm menu Jepun. :)

    ReplyDelete
  2. ayu : eheheheheh...ayu, tak jumpa la tepung JOJI tu..jumpa GOGI je semalam...belasah je la..janji sedap

    ReplyDelete
  3. IDAZ; GOGI sedap... stok di rumah selalu ada... yg NONA pun boleh tahan.. tp pilihan utama GOGI lah... ikan tempura pun sodap... better ikan jenahak sbb sekeping tak mudah hancur

    ReplyDelete
  4. alamak pinggan corelle kita sama corak... hehehhe

    ReplyDelete
  5. ida, tepek lah juga resepi sotong goreng tu ida...
    sebab, tak banyak sotong goreng tepung yang menepati citarasa saya kat kedai makan... hehehe

    ReplyDelete
  6. etiey : wah ada juga pengguna tegar ye..saya baru 1st time buat...hahahahaha..apepun tanx...nanti kalu ada resepi2 yg best syer la :)

    Mama Jue : ahahahahaha...bestkan corelle nie...saya peminat setia..bestnye kalu dapat p langkawi..boleh borong pinggan mangkuk

    sya : ok..nanti sy tepek :)

    ReplyDelete
  7. yg ni mmg favorite!kalo pg pizza mesti order..huhhu..;)

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...