Sunday, August 29, 2010

Zarin demam lagi

Memang ramadan kali ini cukup-cukup menguji saya suami isteri. Mana tidaknya, tak sampai 2 minggu zarin dimasukkan ke wad, minggu lepas masuk lagi, tiga hari tiga malam.

Sebaik sampai di hospital, suhu badan Zarin telah mencecah 40'C. Apalagi doktor terus mandikan Zarin. Memang meraung la dia. Apabila diperiksa, tonsil zarin merah dan sedikit bengkak. Jadi Zarin terpaksa ditahan di wad lagi.



Demam Zarin kali ini berbeza dengan yang sebelumnya. Jika dulu dia nampak tidak bermaya, tak nak makan atau kata lainnya "melepek". Tapi demam kali ini dia tersangat aktif, kuat makan. Cuma jika badannya panas dia akan merengek dan minta didukung.

Dan alhamdulilah, Zarin sudah kembali ceria. Walaupun ramai yang mengatakan badannya susut, tapi itu secara fizikal sahaja. yang nyata beratnya tetap sama 12.2 kg dan tinggi pula 88.8cm...(banyak ong woooo) hihihihi..

Cuma kadangkala saya geram dan sedikit terkilan apabila ramai yang bertanya, pasai apa boleh demam lagi???? Duduk di neseri memang akan selalu demam!!

Maaf, saya tiada jawapan untuk soalan anda!

ohhh, alangkah baiknya jika saya tahu kenapa Zarin demam?
Ohhh, alangkah baiknya jika saya ada kuasa yang boleh mengelakkan zarin demam.
ohhh, alangkah baiknya jika saya tahu apa yang akan berlaku dalam kehidupan kami pada masa akan datang..
ohhh! Mengapa jika demam selalu dikaitkan dengan neseri??? kalau kita jaga memang 100% tak akan demam ke??? please la.
Memang tak nafikan yang budak yang tinggal di neseri akan mudah terkena jangkitan. Tapi janganlah menyalahkan 100% pada neseri. Dalam kes Zarin, memang tiada seorang pun budak yang demam dan batuk atau selsema di neserinya.
ohhh! ohhh!!

seperti kata suami saya, "kalau benda nak jadi tetap akan jadi. Jangan nak menyalahkan orang lain"

Saya redha dengan ujian yang diberikan oleh-Nya. Saya insan terpilih dan cukup kuat untuk menerima ujian, sebab itulah saya diuji.

Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Bersangka baiklah dalam setiap apa yang berlaku.

Terima kasih pada semua yang mendoakan kesihatan Zarin :)

14 comments:

  1. da, kesiannye tk gambar zarin tu. sakit, sihat adalah ketentuan-Nya. Kita, hanya mampu berusaha, tidak mampu untuk melawan Takdir.

    ReplyDelete
  2. ala siannya piccas tu. masuk air ke tu? tonsil mmg sakit badan kalo kita org tua... da, bg saya nurseri juga pnyebab pykait bjangkit. jls bila eysraf... ya allah lmbat sgt sembuh smpai 2 mnggu... sbb di neseri eysraf skrg ramai yg selesema... dah baik...bila pegi kena lagi. dah tak tahu nk bg vitamin apa lg. sblm ni di bwh jagaan auntienya jarang kena slesema... hrp dlm ms tdekat ni ok dh tak jangkit lg... tension thp gaban...

    ReplyDelete
  3. takyah pikir2 ape sebab musababnye ida..yg penting zarin dah sihat kan..nak wat camne..memang dah masa dia kena demam...semoga ida ceria selalu:)

    ReplyDelete
  4. ida
    setiap berlaku pasti ada hikmah nyer...
    semua itu ketentuan dr allah..

    ReplyDelete
  5. kak diey: tula, saya tak suka snap pic dia tak sihat. tapi aritu tersnap jugak. setuju sangta dengan pendapat kak diey :)

    ReplyDelete
  6. etiey: bukan masuk air, tapi antibiotik. Dia jenis susah makan ubat :(

    Yup saya setuju, duk neseri mmg cepat penyakit berjangkit. Cuma kadangkala sy geram bila org ckp anak sakit sebab duk neseri. ingat kalau kita jaga sendiri confem ke anak tak sakit langsung???? dah namnya nesri, sure la ramai. takkan nak jaga anak kita sorang pulakkan????

    memang kita nakkan yang terbaik untuk anak kita. Dan sedaya upaya kita cuba bagi yang terbaik. :)

    sebolehnya nak jaga sendiri anak. Tapi apakan daya. Mind setting juga kene ubah. klau dh pk anak duk neseri sure asyik sakit mmg pyh la...

    cuma saya perasan zarin ada time sihat, dia sihat n pyh demam atau batuk atau selsema. tapi kalu kene sekali mmg teruk. setahun sekali :(

    harap esyraf cepat sembuh, dugaan membesarkan anak :)

    ReplyDelete
  7. nuyue: yea betul. setiap berlaku ada hikmahnya. kita tidak dapat melawan takdir.

    ReplyDelete
  8. IDaz; yer..dugaan membesarkan anak! di neseri pnyakit bjangkit yg tak sanggup tu. mcm eysraf wkend dah ok slesemanya. tup2 selasa dah kena pulak! adus... lambatnya nk besar! ohh...hrp bila dah besar makin kuat antobodinya... nk kuarkan dr neseri...dia dah sonok di situ. gg pun satu hal. buat kahak banyak.. bila kahak mula episod batuk. bila batuk mula muntah. bila muntah kuar kot idung... dan mula balik selesema! adeshh... dah letih bg ubat! tak smstinya kita jaga sndiri tak sakit da...cuma mybe agk kurang kena pnyakit bjangkit...yg paling seriau SELESEMA! tension!

    ReplyDelete
  9. mmhh..biase org msti ckp mcm tu kan!tu la duk taska senang sakit..

    ya ampun..sakit ke sihat ke kan kuasa allah..mmhh..

    ape pun doa saya semoga zarin cepat sembuh.

    ReplyDelete
  10. sian zarin .. ini semua dugaan bagi allah .. patut kita rasa bersyukur .. tuhan selalu menguji org2 yg disayanginya.. moga zarin cepat sembuh.. aminn

    ReplyDelete
  11. etiey: zarin rasanya salah satu sebab demam gigi geraham hujungnya baru tumbuh. asyik masukkan tangan dlm mulut n cakap sakit...huhuhu

    ReplyDelete
  12. Mr. Eady: tax izwa. Ya, kuasa Allah, kita tidak dapat melawan takdir :)

    ReplyDelete
  13. lana: Amin...betul tu. masa kat wad tengok macam-macam sakit ada. Mereka lagi teruk dari saya Syukurlah anak kita hanya demam.

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...