Wednesday, September 8, 2010

skill masak-masak sudah terbongkar!

Setiap kali balik kampung memang tak lepas dari bercakap pasal makanan. Namun balik kampung kali ini berbeza sedikit kerana saya yang memasak. Sebelum balik kampung, suami ada berkata yang:

"Balik kampung nanti mak nak suruh buat cheesecake cam dalam FB tu"

Aiyaaaaaa!!!! saya dah mula berdebar-debar,bukan apa takut tak menjadi pula cheesecakenya nanti.

Untuk tidak menghampakan harapan mak mertua, pada 5 september 2010, saya telah membuat 2 biji cheesecake bersempena dengan hari lahir mak mertua saya. Specialkan? Buat cheesecake untuk mak mertua tue...heheheheheh



Inilah rupa cheesecake yang telah dipotong, tunggu masa untuk di'ngap' sahaja!

Seronok juga buat cheese cake nie, kerana adik ipar saya yang memang pakar dalam bab masak memasak ni telah menurunkan beberapa ilmu yang sangat berguna untuk membuat chesee cake nie...tq so much!!!!

Dan jangan tak percaya, sepanjang seminggu berada di kampung saya telah membuat 6 biji cheese cake (2 biji adik ipar yang buat)... seronok sangat-sangat bila makanan yang kita sediakan habis dinikmati oleh ahli keluarga. Lagi seronok apabila mendapat pujiannnnn!!! wah kembang kuncup jadinya...

"Kak ida dah tunjuk skill memasak dah!" hahahahah!!!!



Selain cheese cake saya juga membuat agar-agar santan dan juga puding koktail. Kalau di rumah mertua saya suka masak kuih-kuih je, lauk pauk mak yang sediakan, saya hanya tolong potong-potong n kacau-kacau sahaja... :P, sebab masakan mertua memang maveles, lebih-lebih lagi kari!!!!!!!

Tetapi kalau di rumah saya sendiri, saya lebih suka memasak lauk pauk seperti ikan merah tiga rasa, siakap stim, tomyam dan sebagainya, kerana ummi saya ingin merasa air tangan anak bongsunya ini.

"Asyik dengar dalam telefon je masak macam-macam lauk. Sekarang kene buktikanlah!! :P"

Tak dinafikan, memang balik kampung kali ini, saya banyak berada di dapur. Itu belum lagi anak buah saya request

"Maksu, arini nak masak ape?"
"Maksu bila nak buat spageti?"
"Maksu buatlah pancake durian"
"Maksu...maksu..."

Sungguh seronok melayan kerenah ahli keluarga. Sebelum ini, saya memang fail dalam bab masak memasak nie. Tapi sekarang boleh dikatakan pandai jugalah... :p

Suami pula kalau boleh apa yang saya masak kat Kl nak suruh masak di kampung. Lebih-lebih lagi masak lemak siput sedut.

Okey papa, nanti mama masakkan yea!!!! Tapi bila kita balik KL lah!!!

***psttt, gambar lauk-pauk tak sempat snap, lepas masak dah letih terus makan. Gambar kek dan puding tu adik ipar yang snapkan :)


2 comments:

  1. aduh..cerita pasal makan..huhu,sendat perut sepanjang raya ni..
    btw,mmg cheese kek u sgt mnyelerakan..kalau kata sha dtg umah,harus buat sebijik ok :p

    ReplyDelete
  2. sha: harus ditimbang berapa lemak yang terkumpul sepanjang raya nie :P

    boleh sgt sha, xde masalah..bilanak dtg tu ;)?

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...