Wednesday, October 6, 2010

ya! ya! ya! itu saya!

Siapa suka pakai kain batik???? Angkat tangan cepat!
Pandai ke nak ikat kain batik tu?

Saya jarang berkain batik. Tetapi apabila balik kampung selalu juga pakai. Tapi kalau ikat kain batik tu mula la terasa tak terlekat di pinggang. Oleh sebab itu jugalah ketika saya dalam pantang dulu, Ummi saya belikan sekodi kain batik bukaan kecil. Bukan bukaan besar macam kain batik jawa tu. Jadi menurut ummi saya sesuailah dengan saya yang bertubuh kecil nie dan tak ada lah kain tu akan bergulung selonggok atau berserabut apabila dilipat. tanx ummi...muaaaachhhh!!!!!

Mula-mula saya lihat gambar ini terkejut juga saya. Sayakah itu???? hahahahahahhaha
ya!ya!ya! itu saya. Jangan tak percaya



Setiap kali balik kampung saya akan sibuk mencari kain batik. Bukannya apa, lebih selasa ;P rasanya bila berkain batik ketika berada di dapur dan menguruskan hal-hal yang lain. Lagipun saya tak banyak seluar, yang ada jeans dan seluar tido jenis yang nipis. Mana boleh pakai, sexy youuuuu!!!!. Famili saya selalu gelakkan saya apabila melihat penampilan saya ini. Antara ayat yang selalu didengar ialah

Isk...baiknya hang...sopan santun gitu
Laaaa....adik aku ke nie? Ingat makcik manalah tadi
Kesian tengok adik aku nie

Dan jawapan selamat saya, pakaian mestilah bersesuaian dengan tempat dan keadaan :P

Hahahahaha...Lucu juga bila diingat.



Apabila berkain batik terasa seperti perempuan melayu terakhir pula :P

Pada saya, semua orang mesti belajar memakai kain batik. Kain batik warisan tradisi kita. So janganlah diabaikan. Nak lagi senang, jahit kain batik jadi kain pakai siap-siap. Senang dan yakin takkan terlondeh bila anak asyik tarik-tarik :P

22 comments:

  1. waaaa...dh lame x pakai kain batik..last pakai mase dlm pantang syahmi jek lepas tu mmg dh x penah pakai.kihkihkihkih...

    ReplyDelete
  2. Mwahahaha klakor gak tengok Ida ngan kain batik tu..nampak cam tua benor jer kikikih..

    Yana time nak smayang jer sarung kain batik =D dan jugak time duk umah mentua.Segan ler pakai sluar,kunun jadik menantu yg ayu gitew wakaka..

    ReplyDelete
  3. wa...berkain batik, perempuan melayu terakhir gitu, kalu k.diana, umah mentua pun, pakai juga, tapi selalu dijadikan bahan ketawa mentua, sbb bila berkain batik, mesti terkeluar lebih kat bawah tu, bukan skit, tapi bnyk, kdg2 pakai kain tebalik la, hahahh, last2 cr suar panjang ala2 trek gitu..hikhihk (tak bimbang terselak)

    ReplyDelete
  4. sangat comel u... i like
    adehhh akak ni rimas plak kalau pakai kain batik..ekekeke

    ReplyDelete
  5. 1st time pakai kain batik masa pantang...memang fail pakai kain batik nie..asyik lucut je haha!

    lps pantang lipat baik² & simpan jauh² konon² lama lagilah nak pakai balik tapi baru² nie rasa selesa pulak pakai kain batik sebab seluar yg biasa pakai kt rumah tue semua x muat dah heheee

    nanti nak beli lagi untuk pantang nanti..

    p/s; seksi la kaki Ida hikhikhik

    ReplyDelete
  6. ngeh...ngeh...ngeh...
    tak percaya itu ida...
    akak salah seorg suka pakai kain batik
    kat rumah kainbatik mmg uniform akak...hehe.
    syok pakai kain batik ni. selesa, dan sopan gitu...
    kdg2 tu pakai jugak seluar panjang...

    ReplyDelete
  7. salam. Melor suka berkain batik klu kat rumah lebih selesa dan sejuk saja. ya berkain batik memang mcm perempuan melayu terakhir tapi da juga suara2 sumbang yg berbunyi mcm minah kg.

    ReplyDelete
  8. uihh..dasat nye pakai kain batik..
    ku dulu pakai ms pantang tu,manjang lodeh..x reti sungguh..
    hahaha~

    ReplyDelete
  9. nuyue sampai sekarang xpandai lagi pakai kain batik....tiap2 hari pakai...(time kat umah jer laa)hehehe..

    ReplyDelete
  10. hehehe..
    comel jek gambar ida pakai kain batik...
    jarang pakai kain batik..
    masa pantang, lebih suka pakai skirt.. tapi, boleh la nak pakai kalau terdesak.. hehehe

    ReplyDelete
  11. akak nie jarang pakai kain batik kat umah....dalam pantang memang pakai....lepas tu...pakai seluar ajer....tapi baguslah ida balik kg pakai kain batik...taklah rugi beli kain batik....tahniah....

    ReplyDelete
  12. akak nie jarang pakai kain batik kat umah....dalam pantang memang pakai....lepas tu...pakai seluar ajer....tapi baguslah ida balik kg pakai kain batik...taklah rugi beli kain batik....tahniah....

    ReplyDelete
  13. Mrs. Eady : betul tu izwa..ramai yang last pakai masa dalam pantang. Saya pun mula berjinak-jinak masa dlm pantang dan bila ke rumah mertua :P

    Yana: hahahahahha...tua kah??? iskkk...sensitip pulak bila dikata tua :P

    ayu2 di rumah mertua ---->kita serupa ;)

    ReplyDelete
  14. kak diey: kain batik terbalik, corak terbalik, terkeluar2 tu perkara biasa...hahahahahaha...tapi syok juga pakai kain nie masuk angin sepoi-sepoi bahasa gitu... :P

    ReplyDelete
  15. kak risa: tq sis :)
    memang rimas, lebih-lebih lagi bila asyik nak terlucut je.

    wina:seluar tak muat???...baby membesar dengan cepatnya la...
    kene ambil baliklah yang dah simpan-simpan tue. tak lama lagi nak berpantang pula ;)

    psssst: abaikan saja kaki ku itu :P

    ReplyDelete
  16. Kak fiza: mmg syok pakai kain batik "masuk angin"...hehehehehehe
    mesti banyak koleksi akak ni...

    cuma kadang-kadang mak saya selalu marah bila masak kemudian basuh tangan n terus lap kat kain batik tu...adoiiiiii!!!!

    ReplyDelete
  17. Melor: salam, melor ni kak laili jelitakan????rindunya akak :)

    minah kampung????saya tak kisah. Bukannya pakai keluar jalan-jalan. sekadar duduk dirumah bagi saya tak ada masalah. Lagipun saya memang orang kampung. :P

    Macam kak ofis saya nie pun memang ramai juga yang kata begitu...Tak suka kain batik, tak reti pakai, tapi kalau pergi langkawi beli kain batik punyalah banyak...hahahahaha...

    ReplyDelete
  18. bonda mawar : londeh tu perkara biasa. kene pakai tali pinggang atau jahit jadi kain siap-siap. senang sikit :)

    ReplyDelete
  19. nuyue: takpa, praktis make perfect, jangan tak percaya kadang-kadang daku ikat kain batik macam org lelaki ikat kain pelikat :P

    ReplyDelete
  20. kak sya: ehehehe...terima kasih kak. semuanya bermula dari dalam pantangkan????

    skirt saya tak banyak, adalah 2 helai tapi nipis dan kena pakai kain dalam pula...lagilah saya malas.

    kalau terdesak boleh saja. tak kisah la jadi camne pun kain batik tu..adkala jungkit depan, adala labuh meleret...hikhik

    ReplyDelete
  21. kak fatin: terima kasih...tak pernah beli kain batik. mak yang belikan. Suruh simpan kat rumah. Yang kecik untuk saya, yang besar dan labuh macam kain batik jawa tu untuk tetamu yang datang rumah. kotla ada yang tanya kain batik...hehehehehehe

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...