Tuesday, December 28, 2010

Memori Berus Sabut

Setiap kali terpandangkan berus sabut, pasti ia akan membawa saya mengembara ke zaman kanak-kanak dahulu. Zaman kanak-kanak yang penuh dengan nostalgia. Tak seperti budak-budak sekarang, terlalu asyik pergi tuisyen, belajar, belajar dan belajar. Kemudian terperuk dalam rumah main game (contoh anak buah saya)


berus sabut oh berus sabut (*pic google)

Zaman saya kecil-kecil dulu setiap petang balik dari sekolah terus pergi mengaji al-quran. Balik mengaji terus pergi bermain bersama teman-teman sepermainan. Macam upin dan ipin, main basikal, main guli, main masak-masak, main sorok-sorok. Tapi kami lagi banyak game kot seperti zero point, bola tuju, bola katak, tuju tin, polis sentri dan macam-macamlah...Tiap petang pasti ada game yang nak main...Hehehehehehehe...

Kebiasaannya , saya dan abang sayalah yang kuat bermain, setiap petang lesap. Maghrib baru nampak batang hidung. Kalau kakak saya tu lebih kepada perempuan Melayu terakhir, duduk rumah, kemas rumah, masak (aku kan kakak) :P


Kakak saya dan suami

Cuma yang tak best bila ada abang masa bermain tu, kalau dia ada baru saya boleh ikut (akukan abang). Tapi kadang-kadang saya disuruh balik, jangan ikut dia pergi main. Tak suka betul, mulalah saya menangis sebek tak hingat.

Kampung saya dulu jenis tanah berpasir. Kalau main tu, sure lekat debu hitam pekat. Memang comot habislah. Jika suami saya tengok masa tu sure tak nak kahwin dengan saya, sob...sobb.. Jadi untuk elakkan kena marah dengan ummi, lepas main kami semua terus terjun laut, bersih dulu kaki. Nanti kene marah. Lagipun rumah kami tepi pantai.

Tapi kalau nak mandi laut mesti minta izin dengan ummi dulu, jika tak cakap siaplah nanti kene kejar dengan pelepah nyiur lari keliling kampung.Hahahahahahha...Biasanya abang sayalah hero bab kene kejar mengejar nie.

Ummi bukan marah sebab apa, bimbang jika berlaku sesuatu yang tidak diingini (lemas) ke ape jika mandi tanpa pengawasan orang dewasa. Tapi sekarang cuba suruh saya mandi laut, tobat taknak. Jadi takut, nanti terfikir ada ikan jaws lah, ada buaya lah (macam kat PD tu) ada ularlah dan macam-macam lagi terbayang.



Abang saya dan isteri


Oh ye, berbalik kepada berus sabut. Berus sabut inilah yang selalu ummi gunakan untuk menyental kaki kami adik beradik selepas bermain. Kalau nak selamat, lepas main terus mandi cuci kaki bersih-bersih. Tapi masa tu, cucilah camne pun, bila ummi tengok, tetap kene sental balik.

Sakit ooooooo....kene sental kaki atas simen pulak tu. Memang kami tak boleh lupa tentang berus sabut nie. Bila terpandang je, nanti mesti salah seorang dari kami tiga beradik (biasanya abang sayalah sebab memori dia kuat betul kalau cerita tentang masa kecik ni) akan cakap

Berus sabut nilah yang selalu duk sental kaki kita dulu. Ingat tak? Kene kejar ngan pelepah nyiur???

Kami ketawa terbahak-bahak. Lepas tu macam-macam cerita lah keluar. Kadang-kadang malu juga bila mereka duk bercerita depan suami. Haiiishhhhh!!! Nakal sungguh saya masa kecik dulu. Bila abang saya duk bercerita, mulalah rasa habis hilang sifat sopan santun lemah lembut saya selama ini :P. Rasa nak sorokkan muka bawah meja :P



Garang ooo Ummi saya. Bab kebersihan memang takde kompromi. Katanya,

Sakit kene sental kejap je daripada sakit berkudis kene pergi jumpa doktor dan berparut sampai besar!


ibu, ibu, engkaulah ratu hatiku :)

Kami sayang Ummi...muaaacccchhh!!! oh rasa nak balik kampung je. Dapat makan masakan yang sedap-sedap. Bubur lambuk, masak lemak ketam, ikan singgang! oh,, oh!

11 comments:

  1. rumah dekat ngan laut? wow!! bestnyer...zaman saya kecik dulu, asyik kena jaga adik je...huhu...aku kan kakak...kehkeh...

    ReplyDelete
  2. walaupun aku dok bandar dari kecil.. tapi, game2 yang nko sebut tu.. semua aku tau..

    jauh benar dah masa berlalu

    ReplyDelete
  3. kiter mase kecik2 pn nakal gak!! main air parit...main berudu...mase 2 xkenal geli, kotor pesumer...y penting enjoy!!!

    tp, kan mak kiter lg kejam!! pakai berus y plastik y wat basuh baju 2...lg hazab!!

    ReplyDelete
  4. sebelum tu nak gelak guling2 dulu..mwahahakahkahkah..nakal ko ye Ida hihi

    Teringat masa kecik aku dulu Ida..lebih kurang macam kamu jugak hehehe..maklum ler umah berpasir.Memang hitam legam habes sampai ke muka keh3..tapi rindu sesangat ngan suasana masa kecik2 dulu =D

    ReplyDelete
  5. best kan bila ingat2 balik perangai nakal kecik2 dulu..samala saya pun dulu..kena sental gak ngan berus tu..skrg ni xberani nk buat kat anak..guna berus gigi lama je..tu pun menjerit gak bdk2 tuh..huhu

    muka abg akak ngan abang ipar akak tu seiras la...mcm adik beradik kandung je...

    ReplyDelete
  6. wahida: yea. jadi beach gurl la dulu-dulu. nasib tak pakai bikini je, :P
    jaga adik? alhamdulilah, sure adik-adik appreciate jasa baik wahida dulu-dulu kan? :)

    ReplyDelete
  7. pala maldini, wah bagusnya :)
    tula mmg dah lama berlalu. Memori yang tidak dapat dilupakan.

    ReplyDelete
  8. Ejan: main berudu juga yea? p sy penggeli jadi tgk dari jauh je. hahahha.. berus plastikkk??? adoiii, lg sakit la gitu gak. tapi pasti kita rindukan masa-masa yang dulukan?mmg enjoy habis!!!

    ReplyDelete
  9. Yana: tak baik ko nie gelakkan aku :P

    uniform masa main, seluar pendek corak kartun dan tshirt.

    mmg rindu sesangat. rasa nak tergelak je bila ingat :D

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Atun: zaman dulu main pasir bolehlah guna. Tapi sekarang anak nk jejak tanah pun susah :(. camne nak berus???

    hehehehe, berus gigi akak guna tuk berus kaki akak nie ha. kat anak mmg tak pernah buat la lagi setakat nie. tak sampai atila kot

    semacam ke? sekufu agaknya :)

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...