Wednesday, December 15, 2010

SANGAK bukan SANGAP!

Ini bukan cerita pasal SANGAP, seperti dialog Farid Kamil tu, tetapi nak cerita pasal SANGAK, iaitu sejenis roti dari Iran.

Baru-baru ini, saya sangat terkejut apabila melihat sekeping roti yang panjang dan besar seakan-akan kulit harimau yang dibeli oleh suami. Apabila saya bertanya

Mama: Roti apa ni pa?
Papa: Roti sangak.
Mama: Hah? Merenung dalam seolah-olah inginkan penjelasan.
Papa: Awat? Betulla, roti sangak, nama dia sangak. Selalu tak percaya bila orang cakap.
Mama: Betui ka? Sebab selalunya awak main-main.
Papa: Betui la. Balik nanti kita search. Kalau tak percaya. Sambil tergelak.



Saya pun mula-mula macam tak percaya. Balik rumah terus search. Rupa-rupanya betul. ehehehehehehehe...

Disini saya sertakan sedikit penjelasan tentang roti ini yang saya ambil daripada SINI

Sangak (or nan-e sangak) (Persian: سنگک) is a plain, rectangular, or triangular Iranian whole wheat sour dough flatbread. It is considered to be Iran's national bread. Its name consists of two parts: 'Sang' in Persian means stone or pebble and 'sangak' means little stone. The reason for this goes back to the way this bread has been traditionally baked: on a bed of hot tiny river stones in an oven. There are, normally, two varieties of this bread offered at Iranian bakeries: the generic one which has no toppings and the more expensive variety which is topped with poppy seeds or sesame seeds.

A very similar bread called 'Kaak' is made in Balochistan province of adjoining Pakistan. Kaak is normally served with whole roasted lamb or chicken called Sajji and is a staple of the cuisine.

History

Sangak bread was traditionally the bread of the Persian army. Each soldier carried a small bag of pebbles which at camp was brought together with the "sangak oven" and formed to cook the bread for the entire army. It was consumed along with lamb kabab.



Hehehe. Sebutan dan bunyi seakan sama menyebabkan saya sedikit keliru antara SANGAK dan SANGAP. Tu yang ingat Cik Suami main-main. ehehehehe

Tapi jika diikutkan, SANGAK (Bibir kita akan terbuka bila sebut), manakala SANGAP (Bibir kita akan tertutup bila menyebutnya). Tapi bila dah bunyi NGAP, NGAK tu, langsung dah tak perasan bibir terbuka ke tertutup. hahahahahahahah

Mula-mula makan roti ini, kita akan rasa sedikit pelik. Namun bila dah lama-lama, kita akan rasa ketagih dan tak akan berhenti dari memakannya. Teksturnya yang agak liat, masam dan manis lama-lama mengunyah menyebabkan saya tidak sedar hampir separuh roti sangak telah saya habiskan ketika dalam perjalanan pulang ke rumah. Memang layan habis makan roti nie.

Harganya pun memang berpatutan. Hanya RM3-RM4 mengikut size. Cik Suami dan Zarin suka makan roti dengan mushroom soup, kadang-kadang cicah kopi. Memang sangat sedap,mengenyangkan, tidak berminyak (ala-ala capati) dan tak rugi mencuba.

Hari ini nak suruh cik suami beli lagi. lalalalalalalala, sangak-sangak!!!

*** pic dr pakcik google. tq so much

5 comments:

  1. eh beli kat mana ye roti ni? mcm nak try jer...

    ReplyDelete
  2. wahida: beli kat kedai Iran, jalan ampang. tryla, sure ketagih! hihihihihi

    ReplyDelete
  3. namanya SANGAK eh ? emm.. apa nama kedai nya ? kat Tarbush, Ampang point tu ada tak ?

    ReplyDelete
  4. Pala Maldini: Bukan tarbus, dia ada kedai sendiri,dekat pangsapuri merdeka ke apa ntah nama tempat tu. lupa, tapi di ampang la

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...