Friday, February 18, 2011

Pulut Durian

Oh kome doyan dah berbunge
moh kita minang anok dare
Anok dare,anok dare bote
Teman jumpe di Padang Tenggale

....

Oh kome,doyan udoh luroh
Lebih baik abang pegi suloh
Lambat sikit kome dapat habuk
Kalau tido jawabnye tinggey pokok

Itulah lirik lagu yang saya paling ingat setiap kali terpandang durian atau makan durian. Sebut saja pasal durian pasti teringat lagu nie.

Baru-baru ini, semasa mengambil Zarin di neseri, terjumpa pula orang sedang menjual durian di tepi jalan. Durian kampung you! Apalagi kami sekeluarga memang hantu durian, cepat-cepatlah singgah membelinya.

Tapi harga yang ditawarkan masih mahal pada saya iaitu RM12 sekilo. Durian dari Perak menurut penjualnya. Tapi sebab dah nak makan, angkut jugaklah dua bijik (RM39).



Sampai di rumah, belum sempat nak buka tudung Zarin dah mengadap suruh belah durian. Siap ambil tupperware lagi (kebiasaan simpan durian dalam peti).

"Mama, cepatlah, Alen nak uyan (durian).
Bukak, bukak! buh sini."

"Kejap tunggu papa. Mama tak reti bukak durian nie. Kejap yea sayang." Sambil alihkan durian yang begitu hampir dengan kakinya.

Bila dah bukak! wallah! Cantik dan sedap sangat isinya. Siap dapat durian kucing tidur lagi (eh betul ke kucing tidur? dah lupa istilah dia)



Selepas siap mengopek satu durian, papa kopek pula yang lain. Yang ini isinya tak kuning sangat. Tapi sedap juga. Zarin pun dah bersila mengadap, habis 2 ulas dimakannya.



Bila dah beli durian, tak sah kalau tak buat pulut durian. Lantas saya cepat-cepat kukuskan pulut. Terus mewangi satu rumah bau pulut kukus. Pulut siam pulak tu.

Dan hasilnya, jadilah pulut durian. Sungguh enak dan menyelerakan



Saya sangat suka pulut durian, cuma tak suka makan pulut durian guna tangan. Rasa cam geli sikit. Lebih selesa pakai sudu dan letak santan banyak-banyak. Bila dah makan durian, walaupun dah gosok gigi tetap mulut bau durian. Timun pula tidak ada untuk elakkan mulut berbau durian. Sudahnya sendawa pun bau durian. Nasib baik kentut tak bau durian, kehkehkeh!

lepas ni bila dah betul-betul musim durian,hari-hari pulut durian :)

18 comments:

  1. aduhai, sedapnya pulut durian...

    durian kucing tidur tu, lagu mana? heheh

    ReplyDelete
  2. ah...sedapnya durian...

    saya pun suka pulut..tapi x leh mkn byk sbb ada asma...

    saya terliur...

    ReplyDelete
  3. waduh2 pulut durian tue..masa ngandung bb nia ja makan nie..hari2 masa musim durian tuekan suh beli..tp la nie, oh tidak mungkin..

    ReplyDelete
  4. ayoo saya tak makan durian yer.. hahahha.. :p

    ReplyDelete
  5. sedapnya pulut durian+santan, best best

    ReplyDelete
  6. ala, sedapnya ida...
    kat sini hari2 lalu dekat orang jual durian. tapi takut durian siam pulak... bila la nak musim durian kat pahang nih.... huhu

    ReplyDelete
  7. sedapnya ida....lama tak makan pulut durian macam tu...

    ReplyDelete
  8. xsempat lagi ni beli durian musim kali ni...tunggu dh byk org jualla baru beli...time 2 murah sket..

    ReplyDelete
  9. kak diey: durian mmg fevret sejak ngandungkan zarin dulu

    kucing tidur tu, durian yang isinya seulas saja dalm satu pangsa.

    ReplyDelete
  10. wahida: ooo yeke? org asma x boleh makan pulut banyak yea. alahai siannya, tak pe, asalkan dapat rasa dah ok.

    nyum-nyum...

    ReplyDelete
  11. etiey: contest??tanx. ok nanti terjah dan godek-godek gamba dulu :)

    ReplyDelete
  12. ain comey: kalau boleh mmg nak mkn tiap2 hari. sedapppppp!!!!

    ReplyDelete
  13. mamajue: tak mkan durian???alahai, hilang dah satu nikmat makan, rugi :P

    ReplyDelete
  14. mamsyaza: mmg best, letak santan banyak-banyak jadi kuah. walllaaahhhh!!!!

    ReplyDelete
  15. kak sya: yang saya beli ni durian kg. kalau durian siam yang D24 ke D ape ntah, sy pun kurang minat, cepat muak.

    ReplyDelete
  16. suraya: kat area seremban mesti bayak jual agaknya. buatlah kak. mmg sedap!

    ReplyDelete
  17. ejan sara: ni sbb dah terliur. belasah juga walau agak mhl. biasnaya dalam Rm406 je sekilo. kat gombak ada org jual durian sedap!

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...