Wednesday, March 9, 2011

jangan abc, 123

Setiap malam sebelum tidur, saya pasti ajarkan Zarin ABC, 123 dan doa-doa harian yang mudah. Kadang-kadang saya bacakan komik doraemon, upin ipin dan juga tidak ketinggalan majalah ben10 dan toy story kegemarannya. Bila saya bacakan komik tersebut, Zarin cukup terhibur kerana ada pelbagai intonasi yang saya lontarkan. Kalau dah letih sangat, saya buat ayat sendiri, langsung tak baca dialog di setiap buku tersebut.

Namun bila saya ajarkan ABC dan 123 lain pula jadinya.

Bila saya sebut A
Zarin membalas jangan A

Bila saya sebut B
Zarin membalas lagi jangan B

Rupa-rupanya Zarin taknak baca ABC


Jangan ABC, 123

Tapi saya tidak endahkan ayat "jangannya" itu. Saya terus baca lagi sampai Z. Yang seronoknya, walaupun dia berkata "Jangan" tetapi dia mengikut apa yang saya sebutkan itu, ABC sampailah Z. Tetapi perkataan jangan tidak ditinggalkan.

jangan ABC, nak tulis-tulis je


Kemudian saya ajar pula Zarin 123.

Masih tetap sama yang disebutnya

Bila saya sebut 1.
Zarin membalas Jangan 1

hinggalah ke 10, tetap juga dibalasnya jangan 10.


Mama ajar tulislah, jangan baca

Namun waktu yang paling saya suka mengajarnya 123 ialah semasa menaiki tangga. Memang dia akan ikut 100%. Kalau boleh nak bilang 123 sampailah ke tingkat 25!

Memang saya tidak pernah memaksanya untuk mengira 123 ataupun ABC, kalau dia nak kira dan baca, memang dianggap satu bonuslah pada saya. Apa yang penting, saya hanya sebutkan padanya sahaja. Namun begitu, jangan tak percaya, walaupun kanak-kanak tidak mengikut apa yang kita ujarkan, namun tidak mustahil dalam masa-masa tertentu dia memang mampu untuk mengira 123 hingga 10. Itulah yang terjadi pada Zarin. Dia mampu menghafal apa yang kita ajarkan.


Eh,eh, baca buku pun terbalik :P

Memang pada peringkat awal pendidikan anak-anak kaedah hafalan merupakan kaedah yang terbaik buat mereka. Semasa kanak-kanak berusia kurang dari 3 tahun kemampuan untuknya memahami sesuatu yang rumit adalah agak terbatas. Justeru mereka menggunakan kemampuan minda pada peringkat usianya untuk mengingati atau menghafal tanpa memahami sepenuhnya apa yang dipelajari.

Perlu diingat, tahap perkembangan seseorang kanak-kanak adalah berbeza-beza.

28 comments:

  1. aduh kelakar plak si zarin nie...naper plak ada perkataan jangan tu hhehehe...aper pun at least dia nak gak ikut apa yg kita ajar..

    ReplyDelete
  2. tp mula pening bila anak dh drjah 1-2...taktau pendekatan mcm mane nk bg dorang paham konsep especially math.blur la..

    ReplyDelete
  3. huwaa.. anak jue plak kalo jue sebut 1 dia jawab cia..malaysia.. ayoooo.. bertuahnyer anak.. ngikut tv la nih... hehehhe

    ReplyDelete
  4. hahahha, eklakar zarin, jangan jangan, tapi tetap baca smpi abis...heheh

    ReplyDelete
  5. samalah ida.
    aleesya kalu 123,abc die ikut kejap je pastu malas die sebut tah pape.langsung takder effort nak hafal.
    tapi kalu animal,body parts die suka.

    tapi aleesya kecik lagi,so tak nak la memaksa.cam ida cakap la kan..kita sebut je kerap kali,lama2 bila die nak,die tsu la input tanpa sedar.

    thanks sharing.
    cute je zarin...hehe..

    ReplyDelete
  6. petah betulla zarin ni...sara buat ape2 pn ade mood...klau die xde mood sgt, juz psg cd education..at least die msh mendengar walau xfokus..

    ReplyDelete
  7. a'ah..betull..tahap pekembangan anak2 adalah b'beza...x suka kalo org suka comparekan anak2 mereka dgn anak2 org lain....huhuhu!

    ReplyDelete
  8. hahaha suwit okeh walaupun mulut zarin bebel jangan2 tapi still jugak ikut tuh huhuhu.

    Yup sangat setuju dengan statement idazs tuh perkembangan anak2 memang berbeza2 kite tak boleh pakse sangat :)

    ReplyDelete
  9. memang kan? sekarang ni kita ajar memang dia macam tak faham, tapi nanti tiba2 dia keluarkan balik apa yang kita ajar tu...

    p/s: comel gila muka garang zarin tu... hehehe

    ReplyDelete
  10. wah pandai zarin.. bebudak mmg cepat mengikut.budak di neseri kot.. dorang ada geng lglah cepat belajar... eysraf pun kadang dah boleh menyambung apa yg diajar tapi kadang ntah ape2.. ikut suka dia je

    ReplyDelete
  11. amboi pandai zari sebut jangan, jangan yer....tak per ida ajar dia dari awal...pasti dia ikut juga...

    ReplyDelete
  12. mummyEcha: Itulah, mula-mula pelik juga bila dia sebut jangan A, jangan B. kemudian baru paham dia tak bagi cakap tu. siap ngan mimik muka marah lagi. kihkihkih

    ReplyDelete
  13. ratu siput: alamak, saya belum ada pengalaman lagi bab nie.

    apepun mungkin ratu boleh cuba sistem yang lebih menarik minatnya. contohnya tukarkan soalan math itu kepada bentuk cerita yang mudah difahami. Guna alat bantuan mengajar ke.

    ReplyDelete
  14. mamajue: cikebal memang patriotisme betul tu. kihkihkih

    ReplyDelete
  15. dieyana: itulah kak diey. sangat pelik ini budak :P

    ReplyDelete
  16. ashra: Zarin pun ikut mood juga. Takpe, yang penting Ashra sebutkan je untuk Aleesya, insyaallah dia dapat tangkap apa yang kita sebut tu.

    ReplyDelete
  17. ejansara: Itulah, budak-budak mmg cepat hilang fokus. Pasang CD pun satu cara pembelajaran yang bagus juga tue.

    ReplyDelete
  18. Ada dalina: mmg setuju sgt2. Rasa cam nak lempang je bila org ckp, eh xkan la zarin baru boleh ni, anak dia dah tau itu, ini, itu ini...

    haissshhh! sabo je la bila kena berdepan dgn org2 cam gini kan.

    ReplyDelete
  19. mappiau: Itulah sbbnya. Budak-budak kalau paksa2 lain pula jadinya. Yang penting cara didikankan???

    ReplyDelete
  20. kak sya: betul-betul teringat entri akak pasal awish dulu. sama macam Zarin juga rasanya. Tiba-tiba dia keluarkan balik apa yang kita ajarkan.

    Kak sya, kening tu tak tahan, dah bertanduk jadinya. hahahahha

    ReplyDelete
  21. etiey: yup. pengaruh kawan-kawan mungkin juga. Tapi kadang-kadang cepat hilang fokus

    ReplyDelete
  22. suraya: itulah kak fatin. sebut je, dia nak ikut ke tak lain cerita. kihkihkihkih

    ReplyDelete
  23. bestkan mngajar anak... hehe tp knpa yang zarin cakap JANGAN tu yer..?

    ReplyDelete
  24. Riri Yoorin: muka marah+garang tu. kihkihkih

    ReplyDelete
  25. mamalikha: dia sebut "jangan' supaya mama dia berhenti ajar ABC, 123. dia taknak ikut so dia sebutlah jangan A, jangan B .....jangan Z

    mmg seronok ajar, lebih-lebih kalau mood dia tgh elok :)

    ReplyDelete
  26. so sweet la zarin nie..hehehe..

    ReplyDelete
  27. rania : tq. camtu la bila mereka makin membesar. macam-macam perangai :)

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...