Tuesday, April 26, 2011

Dijamin basah

Alhamdulilah, kebelakangan ini kerja rumah saya sudah menjadi semakin ringan. Bukan setakat seorang pembantu, malah saya sudah ada dua orang pembantu. Satu besar dan satu kecil! Kalau pembantu besar (encik suami) saya sangat senang hati sebab dijamin beres, tetapi bila kalau pembantu kecil ini, jawabnya dijamin basah!



Walau bagaimanapun, saya sangat bersyukur kerana Zarin punya inisiatif untuk membantu serta ingin berdikari. Mungkin juga amalan kami selepas makan terus basuh pinggan telah meresap dalam sanubarinya, budak-budakkan suka meniru. Oleh sebab itulah, Zarin tersangat suka mencuci pinggan atau istilah lainnya main air dan main sabun!



Saya puji sikap Zarin yang tersangat-sangatlah bersungguh menyental sisa makanan di pinggan itu. Kadang-kadang lucu tengok dengan muka serius dan muncung mulut duk menyental. Bila dah siap sental, terus dibilasnya. kemudian repeat lagi menyental hingga habislah semangkuk buih pencuci pinggan itu! haisssshhhh!!!




Sinki tinggi, mana mungkin Zarin sampai. Sudahnya stool inilah yang menjadi mangsa. Dia cakap "Alen 'panjat' tinggi. Jangan acau Alen nak basuh pinggan ni. Mama duk sana!"



Kalau setakat nak basuh pinggan plastiknya itu saya boleh bertolak ansur, tetapi bila pinggan kaca pulak yang turut disukainya mulalah saya seriau. Bukan apa risau jika pinggan pecah dan terluka. Pinggan pecah tak apa boleh beli baru, tapi kalau terluka nanti? mulalah menyesal tak sudah!



Bila zarin dah siap basuh pasti dia akan berkata:

Mama, Alen baguskan? Alen gud. Alen basuh lagi ok?"

Apepun memang mama berterima kasih kat Zarin sebab rajin membantu mama. Bukan saja membasuh pinggan, tetapi turut gemar membuat kerja rumah yang lain seperti basuh baju, jemur baju, mop lantai, sapu lantai. Cumanya kalau Zarin basuh pinggan mama pasti dapat kerja baru iaitu mop lantai sebab memang dijamin basahlah jawabnya! Aduhai anak oiii, proses belajar memang gitulah jadinya!

17 comments:

  1. alalalalaaa memang menantu pilihan nie kekekekeke

    ReplyDelete
  2. rajinnyer... best ar tgk... kalo la aed sok g2.. alhamdulillah...

    ReplyDelete
  3. rajinnya anak bujang nie..sng la mama nak wat keje..hehe

    ReplyDelete
  4. aduuudduu rajinnyer... tk sbr nk tgu Likha mcmni jugak...! :)

    ReplyDelete
  5. hahahahah,sah2 amik kesempatan tuh..apa2 pun, okey la, sekurang2nya nk tolong mama kan. Bak kata iman, "tecer ckp, kena tolong mama kat dapur.." hehhehe....

    psttt, warna sama la kabinet tu..hihkhih, lari topik...;-)

    ReplyDelete
  6. bagusnyer zarin
    sejuk perut ibu mengandung

    ReplyDelete
  7. aloh.. rajinnya anak bujang sorang ni. untie nak cop wat menantu pun untie lom ada baby lagi. hehehe

    ReplyDelete
  8. haish...nak chup dak zarin ni jadik menantu ai la..tihehe

    ReplyDelete
  9. tak payah nak hire bibik...hehehe...

    rajinnya si zarin ni...khusyuk dia membasuh...

    ReplyDelete
  10. confirm ramai ibu2 kat luar tu nak jadikan menantu... hehehehe

    ReplyDelete
  11. wah...
    bagusnya zarin...
    ni yang tambah anak perempuan ni, boleh buat menantu... haha..

    ReplyDelete
  12. budak2 umur macam ni memang suka menolong kan..tp tulah,bertambah kerja jadinya
    Bila Faiz melipat baju

    ReplyDelete
  13. sgtttt la rajin!!suka nyer ngn zarin nih! :)

    ReplyDelete
  14. sejuk perot ibu mengandung..pasni dtg rumah auntie plak yer tolong auntie plak hehe...

    ReplyDelete
  15. wah ghanjinyer leh buat menantu pilihan nie..dh ler handsome gud boys plak..he..he
    lengan tu yang tak than tinggi betul dia lipat..he..he

    ReplyDelete
  16. kekadang tu mmg nak ajar anak dari kecil pandai buat kerja,senang kita nanti..tapi kena byk bersabarlah mula2 tu,sbb bukan lagi kemas atau bersih lagi byk keje pula kita nak kemaskan balik....yg dia orang buat tu...

    ReplyDelete
  17. bagusnya zarin....sama mcm anak kedua akak, idaz... rajin basuh pinggan.

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...