Wednesday, May 18, 2011

Agar-agar santan

Agar-agar santan merupakan kegemaran saya dari dulu hingga sekarang. Tambah syok bila dimakan pada waktu berbuka di bulan puasa. Oh, nyaman je masuk tekak.

Baru-baru ini saya sempat membuat agar-agar santan ini. Sebenarnya tak rancang pun nak buat. Tapi memandangkan saya teringin nak makan pulut durian, jadi santan yang berlebihan itu saya gunakan untuk membuat agar-agar santan daripada dibuang begitu sahaja. Kelapa pun mahal sekarang, jadi kena mengkreatif diri bagi meminimunkan pembaziran. Tambahan pula membazir itu amalan syaitan, tak mau! tak mau! tak mau!




Untuk zarin sudah semestinya ada dan saya letakkan di dalam acuan mickey mouse. Tersangatlah sayang nak makan sebab terlampau cute telinga capangnya itu.



Untuk saya pula diletakkan dalam acuan bunga! Kali ini malas nak letak dalam caserol, jadi saya letakkan dalam acuan kecik-kecik supaya mudah untuk dinikmati. Kalau ada potluck baru boleh letak dalam caserol. hikhikhikhik



Dan yang bulat ini pula untuk suami. Eh, eh, bukan saya menyindir kata dia bulat tau, (suami saya tetap maintain), tetapi acuan bunga dan tak muat, so kena masukkan dalam acuan bulat ini.

Resepi agar-agar santan ini boleh dilihat DI SINI. Cumanya kali ini gula merah yang dibeli tidak memberikan kesan warna yang mengujakan hati saya. Sudahnya saya masukkan pandan paste supaya menjadi hijau. sayangnya bila dan bercampur kedua-dua warna tersebut maka terhasillah agar-agar santan itu. Hentam sajalah, yang penting SEDAP!

Selamat mencuba :)

23 comments:

  1. mcm sedap tp seram tengok kaler...hehe...

    ReplyDelete
  2. suka tgk idazs nie..kalu mask semua menjadi..kalu saya nie kekadang jadi kekadang tak. huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  3. saya pun suka mkn agar2 santan ni...tapi tak pernah buat...hahah!! gila malas...
    dah tgk resepi u sis, nnt nak buat...thanks dear!!

    ReplyDelete
  4. cantik la acuan mickey tu....sayang nak makan....saya suka yang gula merah lagi berbanding pandan...

    ReplyDelete
  5. tp warna dia memang peliklah..hehehe..tapi janji sedap kan

    ReplyDelete
  6. betul ida janji sedap....yummmy....

    ReplyDelete
  7. sungguh menyelerakan..hubby i pn suke agar2..nk buat la nanti...mesti sedap kan??

    ReplyDelete
  8. amboi...
    selerany bila makan sejuk2,kan?
    zarin makan tak telinga capang mickey tu?

    ReplyDelete
  9. - dieyana -: sedap nyum-nyum, seperti kata zarin, kehkehkeh

    ReplyDelete
  10. Rozita: kaler mmg menyeramkan, nasib baik makan gigi dan lidah x jadi hijau, kahkahkah

    ReplyDelete
  11. MummyEcha: alhamdulilah, setakat ni ok, nanti2 tataula. kalau tak menjadi saya tempek juga nanti yea :)

    ReplyDelete
  12. wahida: selamat mencuba, senang je buatnya, bila try sekali confem nanti bertambah rajin :)

    ReplyDelete
  13. H.U.S.M.Y.N.A : utk budak2 mmg sesuai yg gamba kartun, a'ah, sy pun suka yang gula merah, tapi aritu gula merah bukan seperti selalu, tu yang bertukar kaler tu. :P

    ReplyDelete
  14. Naimatul Hafizah Nor Rodin : mkn, dia kata gigit telinga dia:)

    ReplyDelete
  15. ratu...lengkong..agar2...puding...sumi...dan segala bagai yg seumpamanye mmg tak makan.ehehe...tp agar2 yg ida buat ni comei...budak2 mesti suke...

    ReplyDelete
  16. Whоa! Τhis blog looκs ϳust like my olԁ οnе!
    It's on a completely different subject but it has pretty much the same page layout and design. Wonderful choice of colors!

    my blog - great offer

    ReplyDelete
  17. Thanκs foг оne's marvelous posting! I really enjoyed reading it, you will be a great author.I will remember to bookmark your blog and may come back very soon. I want to encourage you continue your great posts, have a nice weekend!

    Look into my blog; colonic birmingham

    ReplyDelete
  18. Nice pοst. I leаrn somethіng nеw
    and challеngіng on blogs I stumbleupon on a ԁaіly basis.
    It's always helpful to read through content from other writers and use something from their web sites.

    Feel free to surf to my web-site :: ringing in the ears cause
    my web site - http://ringinginearstreatment.blogspot.com

    ReplyDelete
  19. Ηello thiѕ is somewhat of off toріc but I
    was wаnting to know if blogs use WYSӀWYG
    editors or іf уou have to mаnually code with HTML.

    I'm starting a blog soon but have no coding experience so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

    Feel free to surf to my website: simple wood projects

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...