Wednesday, May 11, 2011

Dia buat lagi!

Budak-budak memang suka main bedakkan? Aduhaiii, itulah yang dilakukan Zarin baru-baru ini. Kalau setakat nak main sapu-sapu kat badan sikit-sikit tak apa, ni hampir habis sebotol bedak dituangnya. Bila dah jadi camni mula mama jadi MONSTER!


Lantai yang telah dibedakkan oleh Zarin


Seperti biasa, Zarin kalau dia bermain riuh rendah kemudian diam, pasti ada 'sesuatu' yang sedang dibuatnya. Kan betul???? Mengucap panjang saya. Dahlah penat baru lepas kemas rumah, kemudian dia makan kek, berterabur sana sini baru nak berehat alih-alih bedak pulak dituangnya! Kalau cenggini sure mama kurus kering kepenatan anak oiii!!


Mama Marah Alen ke? Jangan marah mama, nanti cepat tua :P


Saya tak suka kalau Zarin main bedak. Bukan apa, bedak sangat susah untuk dibersihkan pada pandangan saya. Vacum, sapu, mop tetap juga berminyak dan rasa berdebu. Sudahnya terpaksa cuci lantai sama seperti baru pindah rumah. Bukan sekali malah berkali-kali pula tu. Aduiiiiiiii!!!!


Malas nak layan mama bebel, makan lagi bagus!

Zarin pula akan berkata

"Jom mama kita kemas sama-sama"

Memang kemas sama-sama, tetapi tahu sajalah, bila dah "kemas sama-sama" memang makin bertambahlah kerjanya. Kita dah siap mop, dia tuang pula sabun, bila bersih sabun dan tolak air, dia jirus lagi air. Anak-anak, nak kata camne lagi???

Sebenarnya bedak ni saya tak letak tempat tinggi, tapi dia panjat stool dan capai bedak tu. Sebelum ini pun dia pernah buat juga, boleh baca DI SINI!

Entahlah, kadang-kadang nak marah, kadang-kadang nak tergelak. Anggaplah satu dugaan membesarkan anak, aci gitu???? kihkihkih

24 comments:

  1. hurmmm sebijik cam Kira
    walau dh letak tempat tinggi pun, kdg² ade jugak yang dia berjaya capai

    lagipun, dia dah pandai buka pintu bilik...

    lagi satu, Kira pun sama mcm Zarin, kalau tengah diam, adelah tu yang dia tengah buat tue huhuhuuu

    pantang tgk orang pakai bedak, dia akan kata " Nak budakkkk " :-)

    p/s; mama kan suka kalau kurus? rajin² lah mengemas ye kekekekeke

    ReplyDelete
  2. budak2 mmg suka main bedak..mkn lagi bagus yer zarin hehe...bedak mmg susah nk cuci..mmg kurus la mama camni hehe

    ReplyDelete
  3. hahahaha..bagus dak zarin
    memang bebudak semua sama haishhh
    kalo tak dapat bedak kan ida..dak mia amik minyak baby oil tu plak..lencun kepala ngan minyak
    alahai anak...cuma untungnya akak ada asisstant...ekekeke
    sabo jelah dear oii

    ReplyDelete
  4. kekekekekee...mmg lawak la!gelagat mcm ni la yg boleh buat kiter trsenyum atau teeeeeerrr....marah!ehiks..:)

    ReplyDelete
  5. gamaknyer zarin ingat lantai pun nak pakai bedak hahahahaha........budak2 kalu dpt bedak cam ginila..habis semua barang dia nak sapu bedak...letihnyer kita sbb jadi tukang cuci..

    ReplyDelete
  6. heheh..kelakar..nak marah lebih2 pun xsampai hatikan..sama jer budak2 ..suka main bedak..

    awish pernah main gel rambut bapaknyer..habis dekat 1 botol..sampai rambut jadi keras..

    ReplyDelete
  7. saya setuju!! bedak mmg susah nak dibersihkan sbb tu saya letak bedak kat tmpt tinggi...nnt satu keje lak nak bersihkan berulang2 kali...huhu...

    ReplyDelete
  8. ha ha ha, kalo eB, dh mroyan ;p

    ReplyDelete
  9. alalhai zarin.. good job! eekkeke... da, percaya tak...sepanjang umur eysraf..tak pernah saya pakaikan bedak utk dia..

    tp kalu jumpa bedak, eysraf suka benar nak main. tp memmang saya tak bagi. menangislah sampai tahun depan pun.

    dulu, pernah paed pesan.. katanya bedak leh buat kahak, astma dan mcm2. jadi, kami lsung tak pakaikan bedak utk eysraf. guna lotion sebamed je lepas mandi

    ReplyDelete
  10. hahaha...
    i pun masa kecik suka main bedak gak kekeke...
    tapi aqeel pernah main lotion, berlambak dia picit. lagi geram!

    ReplyDelete
  11. hai la bujang sorang ni...tak habis2 lagi dengan bedak dia ye...hihihi sabar la Ida nak buat guana dah feveret dia dgn bedak...;)

    ReplyDelete
  12. haha.budak2 mmg suka main bedak kan.saya mmg jeritkan je..keke.

    ReplyDelete
  13. Wina Momma S and S: mungkin derang ingat snow kot. kahkahkahakah

    wah, memang sesuaila Zarin ngan kira, raja dan ratu bedak.

    pssst: kira minta 'budak' lg ke ngan mama :P

    ReplyDelete
  14. risa: itu yang best tu assistant ranmai, bilalah sy nak ada asistant ramai jugok ni :)

    ReplyDelete
  15. ~izan~: itulah. kadanga-kadang sambil mop sambil meleleh air mata, geram penat semua ada!

    ReplyDelete
  16. MummyEcha: betul-betul. memang letih nak melayan kerenah dia, sabo jelah :)

    ReplyDelete
  17. ♥ Mrs.Eady ♥: betul2, Zarin ni hati lembut, kalau kita berdehem sikit dan meraung dah!. tunjuk jari hantu cam no! no! no! pun dh sebek dah. cenggeng!

    ReplyDelete
  18. nuyue: Zarin jarang main gel rambut sbb papa dia x pakai. dia suka sabun dan minyak gamat! standard budak2 sama je kot eh. hihihiihih

    ReplyDelete
  19. wahida: uwaaaaaa, itulah masalahnya bila terlupa.

    ReplyDelete
  20. eB ezrin: mmg ala-ala nak meroyan juga. tapi sbb masa tu dia baru lps demam x sampai hati pulak. kalau tidak mmg siap la dia nanti :P

    ReplyDelete
  21. gee ryder: Zarin pun suka juga lotion, suka sapu kat rambut. ekekekekekekeke, geramkan? sabo je lah ngan budak-budak ni

    ReplyDelete
  22. etiey.com: yup bedak mg x elok utk budak2. ni dah lama dah beli, Zarin mmg jrg sgt sy letak, tapi sakng mama yg pakai baby powder tu. kihkihkih

    ReplyDelete
  23. ashra: kalau jerit confem teriak. kalau start bebal, mmg sepanjang hari la dibebalnya. ikut perangai mama nih :P

    ReplyDelete
  24. fisa othman: itulah pasal kak. jenuh la kita duk meneyeh lantai nanti. Sabo je la, beli mainan tak nak main pulak. yg tu jugak duk bekenannya.

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...