Tuesday, June 28, 2011

Sakit Mata

Bila dah lama tak berblogging,terasa janggal pula nak mula dari mana. Seminggu dua ini memang tersangatlah busy, hingga langsung tiada masa untuk berblogging apatah lagi untuk melawat ke rumah kawan-kawan. Hari ini saya cuti, jadi adalah masa untuk kembali menulis. Ada yang rindu saya tak? ehehehehehehhe


Sebenarnya saya bercuti hari ini kerana menjaga Zarin yang sakit mata. Pada hari Ahad, mata kanannya agak kemerahan, saya ingatkan mungkin dia bermain buih sabun, jadi saya pun tidak membawanya ke Klinik, hanya picitkan susu ke dalam matanya. Dia pula langsung tidak menunjukkan tanda-tanda sakit atau gatal mata. Sama seperti biasa.


Pagi Isnin, matanya sedikit bertahi. Saya dapat rasakan yang memang sah Zarin sakit mata. Nak tak nak saya terpaksa hantar juga ke neseri kerana saya ada bengkel dan perlu menyiapkan kerja yang urgent.


Pukul 9.30 pagi, saya menelefon pengetuanya, Kak Zainon. Menurut Kak Zainon, mata Zarin merah dan sedikit bengkak bawah matanya. Menurutnya lagi, sebelum ini,memang ada 2-3 orang budak di situ yang sakit mata. Mungkin Zarin berjangkit dari kawan-kawannya memandangkan penyakit ini mudah berjangkit. Jadi Kak Non meminta saya supaya mengambil Zarin lebih awal dari biasa dan membawanya ke Klinik serta Zarin terpaksa dikuarantinkan sehingga sembuh dari pergi ke Neseri.




Saya telah membawa Zarin berjumpa doktor dan Zarin menerima dua jenis ubat, satu ubat makan, untuk menghilangkan gatal, dan satu lagi ubat titis yang perlu diberikan setiap empat jam sekali. Tidak lupa juga saya titikkan susu ibu ke dalam mata Zarin. Ramai yang kata Susu Ibu merupakan ubat yang paling mujarab untuk sakit mata, Insyaallah. Mula-mula dia taknak, tetapi saya katakan.


"Mata Zarin nak nenen. Mata Zarin sakit buh nenen nanti cepat sembuh", barulah dia ok. ehehehehhehe


Sepanjang sakit mata, saya dapati mata Zarin tidak banyak bertahi, sebaliknya hanya merah.




Yang kelakarnya, bangun pagi tadi minta "pulut dan ayam goreng, mama masak dan suap Alen"



Moga Zarin cepat sembuh ya, Insyaallah.



Sedikit info yang ingin dikongsikan tetang sakit mata.



Sakit mata merah ( Konjunctivitis) ini adalah radang pada selaput luar biji mata ( eyeball) dan juga selaput kelopak mata anda. Penyebab utama adalah disebabkan jangkitan virus dan kuman ( bakteria). Sakit mata ini memang mudah berjangkit dan ia boleh berlaku pada semua peringkat umur, kanak-kanak lebih mudah dijangkiti.

Sakit mata yang berjangkit biasanya:

1. bermula dari sebelah mata menjadi merah yang kemudiannya ia mungkin berjangkit ke dua belah mata
2. mata terasa gatal
3. menyebabkan pedih dan sakit seperti berpasir dan discaj mata
4. mungkin menyebabkan kemerahan pada kelopak mata, irritasi, kering dan berkeruping disekeliling mata.

Maklumat lanjut boleh di baca DI SINI

12 comments:

  1. sian zarin.... akak dah rasa dah, semua anak sakit mata, dgn mak ayahnya sekali. mmg menguji.

    ReplyDelete
  2. sellaunyer satu family kan? get well soon :)

    ReplyDelete
  3. dah letak susu ibu belum tu matanya?
    alahai alen neh...akak pun jenis sakit mata yg berair je tak bertahi..tapi memang sakit woooo
    gatal tu yg tak tahan

    ReplyDelete
  4. wah kak ida 1st skali mmg dasat anak chef nie..pepagi mau makan pulut dgan ayam..sebaik bukan ayam golek..puas nak diperap..he..he

    2nd cian abam ayen sakit mata..aunty doakan smoga cepat sembuh..

    ReplyDelete
  5. kalau budak2 dok taska mmg cmtu kan.sng berjangkit...hrp zarin cpt sembuh.

    ReplyDelete
  6. get well soon ye zarin..hrp² ida & suami x berjangkit le huhuhuuu

    my new url http://myspaceofthoughts.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. smoga cepat sembuh yea..penawar sakit mata mmg air susu ibu... :)

    ReplyDelete
  8. susahnya bila anak kene sakit mata...

    ReplyDelete
  9. salam kenal...akak dah add link blog su masuk list friend blog akak...sori x mintak izin dulu...senang2 jenguklah blog akak pulak yerr...akak ade jual kain pasang, entry terbaru memg pasal kain pasang...hehehe...timakasih...

    ReplyDelete
  10. alololo siannye zarin...mudahan zarin cepat sembuh yea. Sakit2 mate pun tatap menten cumel! hehehe

    ReplyDelete
  11. sakit yang paling tak best!

    tak sakit, tapi tak leh gi mana2... huhuhu..

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...