Thursday, August 25, 2011

lelemak tepu, sob-sob

Baru-baru ini saya cuba membuat pemeriksaan kesihatan, bayaran yang dikenakan adalah RM2 untuk menganalisis apa yang terdapat dalam badan kita. Mula-mula macam taknak, tapi bila tengok macam best try juga.

Masa tengah timbang tu, sembang-sembanglah dengan adik tu. Yang membuat saya terperasan bila dia tanya "umur berapa kak, bila nak kawin?"

saya membalas " 29, dah kahwin pun. Ada anak sorang umur 3 tahun".

"La yeke, mak orang dah, tapi kecil comel je, ingatkan anak dara", balasnya.

Saya tahu itu ayat biasa untuk tarik customer, tapi bila dia kata gitu terus saya jadi kembang jugalah :P





Selesai timbang, dia pun menerangkan hasil dapatan analisis tersebut.

Berdasarkan umur dan ketinggian, berat saya masih underweight. Berat yang ideal ialah 52-58 kg. Dia menasihatkan saya supaya tambahkan berat badan dan jangan kurang lagi dari 50.3kg tu. Sob-sob, baru rancang nak kurus lagi.

Yang lain-lain semuanya ok, kecuali kandungan luaran lemak dibadan. Yang ideal ialah 18-22% tetapi lemak saya 29 %. Uwaaaaaaaaaaaaaa, fengsan. Menurutnya lemak inilah yang menyebabkan selulit dan akan muncul buncit sana, buncit sini tu. Kiranya kandungan lemak ini berada di bawah lapisan kulit. Saya duk imagine, confem lemak saya macam lemak ayam tu.

Namun begitu saya bersyukur kerana tahap kesihatan saya masih lagi dalam kategori orang yang sihat. Cumanya untuk mengurangkan lemak tersebut, saya perlu exercise dan menjaga pemakanan. Jika tidak saya berpotensi untuk gemuk!

psst: diakhir ramadan berat saya semakin menurun hinggakan baju raya jadi besar dan gobos! Uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!

Harap-harap saya dapat kembali ke berat yang asal sebelum menjelang aidilfitri supaya baju saya ngam-ngam, tak adalah nampak macam baju pinjam, kehkehkeh!

5 comments:

  1. beshnya kalau cheqna pun semudah akak turun berat badan....
    sob sob sob

    ReplyDelete
  2. Skrg berat kurang 50 ke?

    Lepas ramadan, naik balik kot...raya pertama aje, naik sekilo-dua...ehhehe

    ReplyDelete
  3. berat izan kurang 40 hihi..

    takpe,nnt raya pulun mkn2 nnt naik l atu...baju kembali fit =)

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...