Thursday, March 15, 2012

Bekwah

Sudah bertahun-tahun tidak menikmati nasi kenduri di Kuala Terengganu. Yelah, bila ada jemputan dari kawan-kawan pasti berhalangan. Namun hujung minggu yang lalu, Makcik saya bakal melangsungkan perkahwinan. Lantas kami terus balik.

Kami bertolak Jumaat subuh dan sampai di Kampung pada jam 11.00 pagi. Ketika sampai, orang kampung yang majoritinya saudara mara telah ramai berkumpul. Ada yang potong bawang, sayur, rebus telur dan sebagainya. Sudah lama tidak merasai situasi begini. Biasanya hanya katering. Jadi bila sampai teruslah berjumpa dengan mereka bersalam-salaman, habis pipi diciumnya. Tak ketinggalan ada juga yang menitiskan air mata. sob-sob, ala-ala jejak kasih gitu.


Yang lucunya rata-rata mengatakan muka saya memang banyak berubah. Hinggakan ramai yang tak cam. Paling tak tahan bila mereka mengatakan betapa kurusnya saya! (",) Kurus???? Masyaallah. padahal berat saya dah mencecah 56 kg. Jika mereka melihat saya sebelum ini,oklah juga kalau kurus tu! Dan Masing-masing juga sibuk bertanya yang mana satu suami saya! Aduiii!!!









Memandangkan makcik saya merupakan orang yang terakhir atau ngesuk (dialek Terengganu) dalam keluarga, jadi atuk saya menyembelih dua ekor lembu. Seekor hitam seekor putih. Untuk tugas-tugas menyiang daging adalah kerja-kerja kaum lelaki. Saya hanya menjadi pemerhati sahaja kerana saya telah ditugaskan untuk menyediakan juadah untuk meja pengantin! haaaa, hambik ko!













Dalam sibuk-sibuk orang memasak tu, sempat jugalah saya pun menyibuk, belajar masak dan segala petua memasak dari orang yang lebih berpengalaman. Kagum saya melihat kegigihan mereka dan juga petua-petua dalam memasak ini. Kata mereka, "Orang Kuala Lumpur, mari pegang senduk ni, kacau, pandai ke dok, dok tahu!"

Kemudian saya berbisik pada suami, "Pa, derang ni ingat saya tak tau masak gamoknya? Ai ada belog masak okeh!" hahahahahahahha....Anak saudara saya yang mendengar turut ketawa.





Bila tengok muka seorang demi seorang, memang ramai yang saya tak kenal. Masing-masing dah jauh berubah. Dulu masa kecik memang kami sama-sama main polis sentri, gelap ceroh, bola katok, tuju tin, zero point dan sebagainya.

Malam itu, kami hanya menyediakan rempah-rempah untuk gulai kawah dan ayam masak merah. Masa memasak yang sebetulnya akan dilakukan pada keesokan paginya. Jadi saya pun menyebukkan diri pula kat dalam rumah, tempat orang buat bunga pahar. kehkehkeh!

Cuma kenduri Makcik saya ni sedikit pelik bagi kami, kerana tidak ada meja untuk tetamu menjamu selera. Meja hanya tempat untuk menyediakan lauk-pauk yang dihidangkan secara buffet. Ceduk nasi terus duduk dan makan. Bila saya bertanya makcik saya, katanya di sini memang tak ada mejalah! Memang dia dah nak tempah haritu tapi memang tak ada. huhuhuhuuh

5 comments:

  1. same mcm kat labuan!kenduri kawen ka kenduri ape ka takde meja!

    ReplyDelete
  2. besh tu bekwah..gtg royong sama2...ida dok lek kg mana ni....mcm dkt jer ngan tmpt sy ni...

    ReplyDelete
  3. ngesuk tu dialek besut setiu tu...hehehehe
    memang sini amik nasi terus duduk di kerusi makan...x de meja utk makan r..=)

    ReplyDelete
  4. makcik k.ida ni umur bape?Ni mesti anak sedara lebih tua dari makcik ni...heheheh

    ReplyDelete
  5. btl la..kat ganu kenduri mmg tkde meja..hhihi..pelik tp benar.

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...