Monday, August 6, 2012

Peria katak dan khasiatnya

Bulan Ramadan kali ini, saya sangat menggemari peria katak goreng rangup. Kalau boleh setiap hari ketika berbuka wajib ada peria ini. Rasanya yang pahit-pahit, ditambah dengan rempah ratus goreng dan rasa masin menambahkan lagi kesedapannya. Serius saya tak reti masak peria ini. Dan sudah seemstinya Mr. papa sangat pro dalam menyediakan peria ini. nyum-nyum..ratah saja pun sedap sebab rangup.


Sebenarnya peria mengandungi pelbagai khasiat. Peria katak sebenarnya amat kaya dengan vitamin dan zat galian. Adakah anda tahu bahawa untuk setiap 100 gram peria katak , ia mengandungi 8 gram protein (untuk membina tisu badan), 2.9 gram karbohidrat (untuk tenaga), 0.9 gram fiber (untuk penghadaman), 56 gram kalsium (untuk gigi dan tulang) serta vitamin C dan B. Disamping itu juga ia mengandungi 140 gram beta karotena (untuk pengelihatan), 6.1 mg zat besi, 10 mg fosforus dan 116mg kalium. Ketiga-tiga garam galian yang terkandung di dalam peria katak ini amat berguna untuk metabolisme dan mengekalkan fungsi badan.

Khasiat jus dan air rebusan peria katak

1. Mampu merawat penyakit diabetes - dipercayai dengan menjadikan ulam setiap hari sebanyak 4 ke 5 biji, ia mampu merawat diabetes. Ia juga boleh dibuat jus untuk mendapatkan khasiat yang sama. 2.
Air rebusannya pula dipercayai boleh merawat sembelit.
3. Air rebusannya juga boleh digunakan untuk merawat rambut. Caranya adalah dengan melumurkan air rebusan peria katak dikepala dan urut kepala selama 10 minit sebelum dibilas bersih.
4. Air rebusannya juga boleh dijadikan tonik yamg mampu membersihkan darah dan membantu penyakit darah tinggi.
5. Air rebusannya juga boleh merawat batuk dan cirit birit.
6. Ia juga mampu merawat sakit mata.
7. Air rebusan peria katak yang dicampurkan sedikit dengan jus limau boleh mengatasi ketagihan alkohol. Amalkan meminumnya selama empat ke lima bulan untuk melihat hasilnya.

Khasiat daun peria katak
1. Boleh merawat penyakit buasir - Caranya adalah mencampurkan perahan daun peria katak kedalam susu dan minum setiap pagi selama sebulan. Akarnya pula hendaklah dihancurkan dan disapukan pada tempat buasir.
2.Untuk mereka yang terkena demam campak, daun peria katak yang dicampur dengan kunyit hidup dan ditumbuk boleh dijadikan ubat sapu bagi menghilangkan gatal demam campak

Untuk ibu yang menyusukan anak, amalan memakan buah peria katak ini dapat membantu menambahkan pengeluaran susu.

Sumber DI SINI

6 comments:

  1. ed suka sgt ni..tapi aku?oh noooo...tak bleh telannn..

    ReplyDelete
  2. Kakak pun suka peria. Tak kiralah buat ulam atau masak utk sayur...

    ReplyDelete
  3. wah, ni 1st time saya dengaq peria yang digoreng.. hehe :)

    jom tengok tudung
    http://gerobokecik.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. memang suka giler ngan peria katak ni. peria katak ni jugak blh ubatkan ketuat. buat ulam. konpirm ilang

    ReplyDelete
  5. boleh ubati buasir ya...heheheh, kalau tau hr tu, dh buat...;-)

    ReplyDelete
  6. Nk resepi guane peria katak crispy ni ida :)

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...