Wednesday, January 9, 2013

mengidam vs teringin

Bab mengidam dan teringin ni memang sinonim sangat dengan orang mengandung. Kadang-kadang yang tak mengandung pun duk teringin macam-macam. hehehehehehehehe...

Ok, berbalik pada tajuk entry, di hujung-hujung kehamilan ini terasa nak mencatat pula apa yang saya lalui sepanjang kehamilan khususnya melibatkan makananan. Alhamdulilah, sepanjang mengandung kali ini saya tak ada mengidam atau teringin nak makan sesuatu yang pelik-pelik atau susah nak dapat.

Berikut merupakan makanan yang saya suka makan (bukan mengidam ke teringin ke apa) tapi suka makan. (*_________*) sebab tu badan naik banyak!

 1. Spagheti/pasta.

yang dimasak sendiri, apa kurangnya :)

Di awal kehamilan memang inilah selera saya. Setiap hari kalau boleh nak makan spagheti/pasta. Oh selera omputih sungguh. Macam-macam kedai juga yang masuk, siap google dan listkan lagi restoren mana nak pergi, atur siap-siap.

tony roma's punya, udang gemuk juicy

Sesetengah tu saya masak sendiri je bila dah terasa nak makan sangat, tambah-tambah kalau dah tengah malam. Gigih bangun masak spagethi olio. Itu je yang paling mudah. Tetapi yang menjadi kegemaran saya ialah shrimp pasta kat tony roma's ni. udang yang juicy, pedas-pedas sikit. Oh! oh! Hampir dua minggu juga selera omputih ni berlegar dalam diri saya.

 2. Nasi Arab

Selepas selera omputih, beralih pula ke selera timur tengah iaitu Nasi mandy. memandangkan saya tak suka sangat kambing, jadi kebanyakan kalau saya order nasi arab saya akan order chicken mandy.

pic from google

Selera saya lebih kena pada chicken mandy di Restoren Saba. Al-Rawsha, ok juga, tapi lebih suka yang Saba. Kat lain tak pernah makan pula. Kalau tak dapat makan tengah hari, balik kerja, kalau tak sempat juga, Mr. papa tapaukan. Pernah tak boleh tidur malam sebab duk teringat-teringat nasi Arab ni. Punyalah hebat selera masa tu sehingga ada yang cakap, confirm baby nanti hidung terpacak, kenan kat Pak Arab. ehehehehehehehe..

3. Tembikai 

Ya, inilah buah kegemaran saya. Sekali beli 2 biji, merah dan kuning. kadang-kadang buat air dan paling suka ulam dengan nasi. Bukan saya je yang suka, malah Mr. papa dan zarin pun suka juga. Cuma tak suka sikit bila Zarin sebut tembikai, jadi (babikai) sob-sob...

pic from google

4. ABC

 Air batu Campur, paling suka dekat brickfields. Tapi ABC ni saya hanya akan makan bila saya cakap nak ABC, wajib ada depan mata. Bila bagitau Mr. Papa nak ABC, pastu petangnya baru dia tapaukan, terus simpan berhari-hari dalam peti, sampai jadi keras kejung.

 6. Taufu fa 

Yang ni sama macam mengandungkan Zarin dulu, teringin nak makan tau fu fa, makan masa sejuk-sejuk. oh nikmatnya. Dan last sekali yang saya suka makan sekarang ialah 

 7. Coconut shakes.

 Merata kedai dah cari dan beli, tapi masih tak dapat puaskan tekak ni. Ada yang beli, minum seteguk terus buang, sebab tak sedap langsung. gara-gara mencuba pelbagai jenis coconut jygalah saya batuk baru-baru ni. hohohhohohoho... 

Rasa-rasanya itu je la kot yang saya mengidam dan teringin nak makan. Alhamdulilah, kali ni tak adalah nak makan yang pelik-pelik. kalau benda pelik peluh juga ketiak Mr. Papa nak cari. kehkehkeh

Lain orang lain ragamnyakan? Apepun bersyukur kerana apa yang saya teringin dan mengidam semua dapat. yang ni bab makan je tau, tak termasuk yang lain macam, cincin berlian ka, gelang mas ke, kereta sport ke, rumah cantik ke. hohohohoho....

3 comments:

  1. hehehehee......ragam org pregnant gini la kan :)

    ReplyDelete
  2. hehee...betulla kan..makan nk rasa yang sedap n mahal je..sama lah cam aida gak..huhuh..tp tekak takdela western sangat..janji ter nampak, mesti nak..bak kata tak susah nak cari..huhuhu..makanan kat ats tu semua sedap2..

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...