Saturday, May 25, 2013

Rawatan Root Canal : Part 2

18 Mei 2013, merupakan appointment kedua saya untuk rawatan root canal. Appointment saya adalah jam 9.30 pagi bersama Dr. Aun. Jadi sebelum pukul 9.30 saya dah terpacak di kilinik tersebut. Jangan ditanya perasaan saya, kerana berjumpa dentist memang saya agak takut. huhuhuhuhuhuhuhu

Appintment kedua ini, Dr. Aun membersihkan gigi yang telah ditebuk. Serius, saya banyak pejam mata ketika rawatan di jalankan. Takut seram tengok, alatan yang panjang halus di korek-korek di gigi. Kalau saya buka mata, jelas nampak melalui lampu yang dipasang itu. Sudahnya saya hanya pejam mata.

Kali ini rawatan hanya sekitar 10 minit. Dan memang tak sakit pun. Lega!!!!!!

Appointment yang terakhir saya dijadualkan pada 30 Mei. Moga cepatlah berakhir rawatan ini. WAlaupun tak sakit, tapi takut tetap ada. hihihihihi

Saya kongsikan maklumat yang diambil dari sini 


 Kesan RCT anda sempurna :
  • Ia membuang bakteria yang wujud dalam gigi
  • Membuang tisu saraf yang tidak sihat yang hadir di dalam gigi di mana ia menjadi sumber makanan bakteria yang wujud di dalam gigi.
  • Ia mengisi dan menyekat di ruang saraf di dalam gigi  supaya secara fizikalnya tiada ruang bagi bakteria boleh hidup atau melawan tahap daya imunisasi badan anda.
Secara keseluruhannya, RCT perlu dijalankan jika anda mempunyai permasalahan gigi sebelum ianya memberikan kesan yang lebih teruk kepada kesihatan gigi anda. 

4 comments:

  1. salam sis..na tanye la..wt rawatan root canal kt dentist swasta ke gov ye?brape charges yg sis kne ye?
    sbb skrg ni sye mngalami masalah spt sis..n doc nsihatkan utk buat rootcanal..di dentist swasta agak mhal charges dye..around 1k...dats y tnye sis pnye rawatan brape charges ye?sbb sye xtaw charges di gov brape..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam zyanfara.. saya buat pun kos 4 angka juga... swasta... tp kena pandai survey, ada yang buat dlm 3 angka je... saya buat dekat klinik yg saya dh biasa pergi... tu yg mls nak survey.. lagipun takut jumpa dentist weh... hihihihi...

      Delete
    2. salam zyanfara.. saya buat pun kos 4 angka juga... swasta... tp kena pandai survey, ada yang buat dlm 3 angka je... saya buat dekat klinik yg saya dh biasa pergi... tu yg mls nak survey.. lagipun takut jumpa dentist weh... hihihihi...

      Delete
  2. salam sis..na tanye la..wt rawatan root canal kt dentist swasta ke gov ye?brape charges yg sis kne ye?
    sbb skrg ni sye mngalami masalah spt sis..n doc nsihatkan utk buat rootcanal..di dentist swasta agak mhal charges dye..around 1k...dats y tnye sis pnye rawatan brape charges ye?sbb sye xtaw charges di gov brape..

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...