Monday, June 10, 2013

Bekas simpan EBM

Hari ini saya ingin berkongsi bekas yang saya gunakan untuk menyimpan EBM. Sebenarnya saya gunakan tiga jenis bekas. Ok, mari kita tengok! Setiap bekas yang saya gunakan di isi dengan 4oz-5oz EBM.

1. Botol

Botol merupakan bekas yang saya paling suka gunakan untuk menyimpan EBM. Botol yang saya suka guna ialah MLO, Bumble bee dan juga Avent.  Bukan apa, sebab nampak cantik je bila simpan, tambahan pula senang sikit nak bawa ke nursery nanti. Semasa Zarin dulu saya banyak guna bekas MLO, Tapi untuk Sofea saya lebih gunakan yang Bumble bee, cantik juga.  Fikiran saya lagi, kalau guna botol boleh guna banyak-banyak kali. So sepanjang dalam pantang memang banyaklah botol yang diorder online. hihihihihihih



sila abaikan susunan yang tak kemas ini
2. Bekas Dadih

Ingatkan dengan botol sahaja sudah mencukupi untuk menyimpan EBM kerana saya dah beli banyak juga botol bumble bee, seingat saya hampir 100 botol. Namun masih lagi tidak mencukupi untuk menyimpan EBM. Nak tak nak, saya gunakan juga bekas dadih.  Oklah juga, murahkan, tetapi makannnnnn space ok! Saya tak rekomenkan sangat untuk guna bekas dadih ni. Tapi ketika itu saya tak ada choice, bila semua botol bumble bee dah habis diguna, order online pun lambat sampai, so memang saya beli bekas dadih ni.  


Bekas dadih. Gambar ini diambil ketika dalam proses mentransferkan susu dari Alor Star ke Kuala Lumpur.


3. Storage bag

Pada mulanya saya memang langsung tak terfikir nak guna liner ni. Sebab rasa macam leceh dan hanya boleh pakai sekali. lagi untung kalau beli botol kan. Namun bila stok EBM makin bertambah, peti dah tak muat baru saya start guna liner ni. Alhamdulilah, sekarang saya rekomenkan pada semua kengkawan untuk gunakan liner ini, lagi jimat space! Pilihan saya ialah Autumz Double Ziplock Storage Bag. Saya lebih suka beli yang 12oz, tapi setiap satu saya isikan dengan 4oz-5oz sahaja, cukup untuk sekali penyusuan, kemudian,  untuk jimatkan space, saya leperkan dia, susun macam susun fail. Nampak kemas dah teratur je. Harganya pun berpatutan, RM9 (25 pcs)-beli time expo. Kalau tidak harganya RM12.90. 

kemas sikit susunan menggunakan liner ni


Oklah, itu sahaja yang saya ingin kongsikan untuk hari ini.  sharing is loving! 

23 comments:

  1. Wahh...meriahnya EBM dia..rajinnya..tabik springg:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah, memang murah rezeki kali ini

      Delete
  2. akk banyak susu badan akk ni..apa rahsianya...besh nye dpt bff kn bby smpi 2 years kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulilah dya.. so far takde apa2 rahsia pun.. kena makan makanan seimbang, minum air banyak..lepas tu makan makanan yang boleh tambahkan susu, cth sawi, lobak putih, barli, soya.. dan nasi tu wajib...dan rajin mengepam kot...xde istilah dietlah, pendek kata asyik lapar je. hahahahaha

      Delete
  3. memang banyak EBM ek, sampai penuh satu fridge :) alhamdulillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah Ann, Allah murahkan rezeki Sofea.. siap tumpang peti rumah abang ipar+biras juga.. huhuhuhuhu

      Delete
  4. tu dia stok dak sofea..padan ar bam bam!! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah, aku doakan moga rezeki SI jr. pun murah juga :)

      Delete
  5. byk nye rezeki anak..jeles uuu..

    ReplyDelete
  6. banyaknyer stock ebm .. alhamdulillah rezeki sofea ..

    ReplyDelete
  7. bestnyaa ade susu se meriah ini..bagus2..enjoice BF moment ye Ida..amik semangat Ida sikit lh..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aida pun pasti boleh! chaiyok! Chaiyok! yang penting jangan cepat putus asa

      Delete
  8. meriah nya susu..thanks sharing info yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah, u r most welcome dear. sharing is loving :)

      Delete
  9. Replies
    1. Chaiyok2 ayu. Insyaallah pasti boleh. lagi2 baru bersalin ni :)

      Delete
  10. Slm sis peti sjuk sis tu mcm mana yer..mcm mudah je utk simpan stok..boleh share kan gmbr penuh? Kalau simpan dalam peti sjuk drawer mcm gini berapa lama tahan..6bulan or 3bulan? Tq sis

    ReplyDelete
  11. salam ifah.. yang ni deep freezer juga, tp jenis drawer.. tahan 6 bulan dan ke atas..

    ok, nanti akak ambil gambar ya :)

    ReplyDelete
  12. wahhh. banyak nye. Tahniah.. idaza beli satu freezer ni khas untuk simpan EBM erk? nak tengok gambar penuh

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...