Tuesday, August 20, 2013

ketupat palas ummi

Setiap kali menyambut Aidilfitri tak lengkap rasanya kalau tidak membuat ketupat palas.  Oh bukan saya yang buat,  tetapi ummi saya.  ^_^

Tugas saya hanya potong lebihan daun palas yang sudah dibungkus menjadi ketupat supaya kemas.  Sebut pasal ketupat palas,  ummi saya sangat cerewet ok!  Kalau bungkus biar kemas dan sebolehnya mesti sama besar.  Ketupat palas ummi memang terbaik lah..

Proses membuatnya juga lama. Kukus pulut dua kali, campur santan. Dan kukus lagi. Kami dah terbiasa dengan ketupat palas terengganu style, so memang kukus.

Suka makan ketupat palas dengan rendang,  serunding.  kalau dah 2-3 hari tu,  goreng ketupat tersebut. Nak hiris nipis-nipis pun ok,  tersangat sedap. 

Kemas dan cembung. 
Pesan mama : Saya lebih suka ketupat palas original. Tak minat sangat yang campur macam macam .

10 comments:

  1. ini ketupat palas betina.. :) jue tau buat yg ni.. yg jantan tak reti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jue, kat terengganu tak ada pulak istilah ketupat jantan dan betina tu rasanya. Tapi memang beginilah cara bungkusnya. ummi kak ida cukup tak bekenan dengan yang jantan tu. nampak macam tak kemas. lain orang lain perspektifnya. okla juga jue tahu bungkus. kak ida ni tahu makan saja. Tet!

      Delete
  2. Masih x berapa mahir lagi buat ketupat palas nie. Tp mmg feveret kalau ada ketupat nie yang lain mmg xmkn :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun tak reti juga. dah berpuluh kali belajar tetap juga tak lulus QC dari my mom. huhuhuhuhu.. memang kerastangan betulla bab bungkus ketupat ni

      Delete
  3. Replies
    1. babe, kat sogo ada jual. naik kerja dah boleh terjah

      Delete
  4. Eh ade jantan betina ye ketupat palas ni??
    Saya pun hanya tau mkn je..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mama vouge, saya tahu ketupat jantan betina bila kawen dengan org utara. hahhahaha

      Delete
  5. KEtupat Palas!!kesukaan selamanyaa..hihihi..sedap!aida kalau balik Kedah, mesti tolong balut jugak Ketupat ni...sebab nak makan skli, mesti kena tolong..hihihi..ni pon dok ada dalam peti ais tu..tak rebus2 lagi..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. aida, saya pun suka. sedapkan. tapi nak membungkus memang tak lulus piawaian my mom. so kalu nak tolong sangat just masukkan pulut je. sedap tu. cepat kukus. eh rebus!

      Delete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...