Thursday, September 12, 2013

Apa yang perlu dibawa ke nursery

Tengah kemas beg anak-anak untuk dibawa ke nursery semalam terfikir pula nak buat entry pasal ni. Aduhaii... entah apa-apa. Sekadar perkongsian, mungkin sama dengan ibu-ibu lain mungkin juga tidak.  Perkara asas yang perlu dibawa ialah tilam dan bantal. Tapi bergantung pada nursery juga, dan nursery anak saya memerlukan kami membawa sendiri tilam dan bantal. 




Setiap hari memang empat beg inilah yang akan kami usung untuk menghantar anak-anak ke nursery.  Beg galas tu untuk Zarin, manakala 3 beg lagi untuk Sofea. 

dalam beg Zarin ini saya isi

- 2 pasang baju beseluar panjang (t-shirt+jeans)
- 1 pasang baju berseluar pendek
- susu 2-3 kali minum
- spender 3 helai
- 1 towel (memang akan tukar hari-hari - kalau tak silap peraturannya memang begitu masa hantar zarin mula-mula dulu)

Toiletries pula memang saya tinggal terus di sana. Kalau habis baru cikgunya akan maklumkan.

Memandangkan zarin telah ke tadika, jadi dia hanya dikira sebagai transit.  Kadang-kadang bawa juga bekal makanan ikut permintaanya.

Untuk Sofea pula, dalam beg diisi

- 1 pasang baju tidur tangan panjang, 
- 1 pasang baju tangan pendek seluar panjang
- 1 romper
- 1 singlet seluar pendek/ skirt
- 1 t-shirt seluar pendek/ skirt
- 1 gown 
- 1 bag Toileteries (mandian, baby oil, minyak telon, vicks, lotion, sikat, getah pengikat rambut, bedak nasila)
- 6 keping pampers
- 1 towel ( sama amcam abang Zarin, tukar setiap hari)
- 1 kain lampin
- 1-2 pasang stokin (pakai time hujan)
- 1 cadar dan sarung bantal ( tukar seminggu sekali)

1 beg makanan mengandungi porridge, lengkap dengan sudu dan mangkuk

1 beg susu mengandungi 5-3 botol EBM dan 1 botol susu. 

Sebenarnya boleh juga kalau nak hantar pampers banyak-banyak, baju banyak-banyak. Semuanya terpulang kepada ibu bapa, mengikut keselesaan masing-masing.


Alhamdulilah setakat ini saya sangat berpuas hati dengan nursery ini. Pengetua dan cikgu-cikgunya semua baik-baik belaka. Alhamdulilah dan terima kasih. Harapan saya agar mereka dapat menjaga permata hati saya dengan baik. Insyaallah, amin.  




20 comments:

  1. takde pengalaman mengenai nursery..begini rupanya..
    anta ank kat pengasuh (baya mak2),ari2 cuma angkut bakul susu & baju kotor je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi.. mmg mcm ni la.. ada juga kawan kawan yg babysitter tolong basuhkan baju kotor sekali.. mmg bertuah la :-)

      Delete
  2. kikhihki, pagi petang mmng senget la bahu mak pak bw beg anak-ank ke nursery/sekolah! 4 beg, belum campur beg mama nya kan? ahaks! kalau akak-3 beg cik kmbr, termasuk beg susu, beg transit iman wafiy=2 beg sekolah wafiyn iman-2...beg kak 2..beg sndg abng-1, kihkihkik...pandai-pandai la bahagi laki bini..huhuuhu..... senget tudng/bahu/segala bagai...hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. bab senget benget tudung tu x dpt nak kata apa dah.. lagi lagi sofea suka tarik tudung mama dia.. papa zarin kata mama dah jadi mcm Rupa MINAH dah... hihi... handbag mama pun berat jugak macam macam sumbat... tapi itulah seronok juga exercise pagi pagi ni kak... hahahahha

      Delete
    2. bab senget benget tudung tu x dpt nak kata apa dah.. lagi lagi sofea suka tarik tudung mama dia.. papa zarin kata mama dah jadi mcm Rupa MINAH dah... hihi... handbag mama pun berat jugak macam macam sumbat... tapi itulah seronok juga exercise pagi pagi ni kak... hahahahha

      Delete
    3. bab senget benget tudung tu x dpt nak kata apa dah.. lagi lagi sofea suka tarik tudung mama dia.. papa zarin kata mama dah jadi mcm Rupa MINAH dah... hihi... handbag mama pun berat jugak macam macam sumbat... tapi itulah seronok juga exercise pagi pagi ni kak... hahahahha

      Delete
    4. bab senget benget tudung tu x dpt nak kata apa dah.. lagi lagi sofea suka tarik tudung mama dia.. papa zarin kata mama dah jadi mcm Rupa MINAH dah... hihi... handbag mama pun berat jugak macam macam sumbat... tapi itulah seronok juga exercise pagi pagi ni kak... hahahahha

      Delete
  3. saya dah lama tinggalkan zaman usung beg susu & beg pump..anak2 dah x bf.. tapi rindu nak bawa lagi ke office

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa lagi zila, cepat bagi triple H adik.. dah boleh sgt dah tu

      Delete
    2. apa lagi zila, cepat bagi triple H adik.. dah boleh sgt dah tu

      Delete
    3. apa lagi zila, cepat bagi triple H adik.. dah boleh sgt dah tu

      Delete
    4. apa lagi zila, cepat bagi triple H adik.. dah boleh sgt dah tu

      Delete
  4. Byknya brg nak bwk ya.. In shaa Allah semoga mereka menjaga ank2 dengan baik.. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. itula, mcm porridge tu kalau kita tak bawak pun nursery ada.. tp tetaplah gigih nak bagi anak makan air tangan mama dia... hahahahha

      Delete
  5. wahh...tomey sofea dah boleh toncet pokok nyok...
    ermm..bedak nasila tu bedak bulat yg glam kat utara ni kan...
    sis guna buh kat muka sofea ker...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikat toncet cute... haaa, yg bulat tu... saya lumur satu badan... elok sangat... lagipun dia x berdebu.. mama sofea pun tempek jugak kat muka buat bedak sejuk... hahahahaha

      Delete
  6. alahaii..banyaknya Baju Sofea untuk sehari ke tu Ida..hihihi..Aida selalu bawak 3 pasang baju je..tu pun memang cukup2..hihihi..bab makan tu samalah kita..tapi aida hantar kat rumah MIL memang semuanya tinggal sana except for baju bajan..yang lain semua aida letak sekali banyakk..yelah..takde budak kecik lain kan..takdelah tertukar or ter guna..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya aida untuk sehari, tapi tak adalah habis pakai. ikut hari juga, kadang memang pakai semua, kadang-kadang 3-4 helai saja. Setakat ni tak adalah tertukar lagi baju bajan sofea ni. Mungkin lepas guna dah siap lipat masuk dlm plastic kotor. hihihihhihih

      Delete
  7. Idazs antar anak-anak ke nursery mana ye? berapa harge sebulan untuk si kecik sofea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Area rumah je lavender, Dutamas. RM280

      Delete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...