Tuesday, March 18, 2014

Bawang kecil bawang besar

Bawang merah pun sebenarnya ada bermacam-macam jenis. Ada yang kecil ada yang besar, dan warna pun berbeza-beza. Apatah lagi kegunaannya. Saya kongsikan jenis bawang dan kegunaannya untuk perhatian kita semua. Jangan tersalah lagi tau. 


Tapi secara peribadi, saya pun tak tahu sangat sebenarnya. Tapi adalah juga beberapa jenis bawang merah kat rumah tu yang saya guna. Cuma saya tak suka guna bawang yang red onion tu, sebab kerasnya kalau tumbuk. Kena guna tenaga yang banyak dan lama pulak tu. Kalau blend oklah. Saya lebih suka guna bawang besar (sederhana besar) sebenarnya. Sebab senang sekali masak guna sebijik.

Pesan mama : Selamat memasak kawan-kawan :)

6 comments:

  1. ooo gitu nama sebenarnya... ermm..kaka pun tak suka red onion tu, masakan pun kurang sdp sebenarnya...;-)) sweet onion tu wajib ada...(kak panggil dia bawang bsr kuning ;-))

    ReplyDelete
  2. ke yang yellow onion tu? haisy, conpius lak mak ;-)

    ReplyDelete
  3. saya suka yellow onion, kurang pedih mata :)

    ReplyDelete
  4. White onion tak pernah cuba lagi...tak pernah jumpa rasanya or sy tak perasan. Hehehehe

    ReplyDelete
  5. Rasa bawang2 ni sume berbezakan utk masakan kita..sy selalu confius bab bawang2 ni..tq for sharing

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...