Monday, March 10, 2014

update Sofea 13m+

Alhamdulilah dah masuk 13 bulan pun Sofea. Cepat sungguh masa berlalukan. Sekarang dia dah boleh faham apa yang kita cakap. Perkembangannya pun alhamdulillah hampir sama dengan perkembangan dengan budak-budak lain yang sebaya dengannya. 

1. Dah boleh sebut papa, mama, abang, nak, tak nak, angan (jangan), nen (nenen), yaq (ayaq-air). Kadang-kadang keluar jugak bahasa Jerman dia yang susah nak faham. Tapi mengikut cikgunya, sofea jenis banyak mulut. Asyik bercakap ja. Tapi tak tahu apa dia kata. heheheheheehhe

2. Kuat makan. Masih makan bubur nasi, tapi setiap kali tengok orang makan, pasti mulut kecik tu nganga juga, dia orang pertama yang akan duduk atas riba mama, suap nasi macam orang besar. Cuma bab makan sedikit memilihla. 

3. Suka minum air masak, tak suka manis

amboi rileks nampak.

4. Berat masa check up setahun hari tu 10.2 kg. Ni rasanya macam bertambah sikit beratnya, walaupun ramai yang kata dia nampak dah susut. Mungkin sebab dia tengah lasak dan tinggi kot.

5. Suka sangat buli abang dia. Suka panjat dan duduk atas abang, gigit abang, tarik telinga abang, berebut mainan dengan abang.

6. Suka menjeling ok!

7. Kalau cakap sape nama zea Sofea anagkat tangan? laju je angkat tangan. hehehehehe..

bab tayang gigi no. 1! say cheeeseeeee!!!!

8. Paling dia suka adalah tayang gigi! buat mimik muka... hahahahahaha.. serius lucu sangat setiap kali dia buat mimik muka.

9. Suka main air (mandi)

10. Suka panjat-panjat. Sofa, stroller, katil, basikal. Pernah terjadi letak dia dalam baby chair, sedar-sedar dah ada atas meja makan. Serius terkejut dan kecut perut!

11. Sungguh lasak.

12. Gigi pun dah banyak. Yang betul clear ada 9 termasuk satu geraham. yang dah tumbuh sikit (tunggul/pecah gusi ada 4)

13. Dah pandai jalan walaupun paling banyak dalam 6-8 langkah.. yeaaaaa

Rasanya itu jela kot dulu perkembangannya. Nanti kalau teringat akan diupdate.

Pesan mama : Setiap anak perkembangannya berbeza. Ada cepat ada lambat. 

#PrayforMH370#

1 comment:

  1. Zea Sofea..as comel as always..semoga membesar dengan sihat dan bijak ye sayang.. dah jalan!yeayy...lepas ni jenuh Mama nak kejar..

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...