Monday, August 11, 2014

Gigi bongsu oh gigi bongsu!

Tak habis lagi dengan masalah gigi. Kali ini gigi bongsu pula! sob-sob. Jumaat lepas gusi saya terasa sakit. Ingatkan ulser, rupanya gigi bongsu dah tumbuh. Serius tak tahu sama ada sakit gigi ataupun sakit gusi. Yang nyata gusi dan isi kat pipi tu macam bengkak sikit dan sakit. Kalau nganga tak sakit, kalau tutup sakit. Sob-sob..Takkan nak nganga je kan. Tak pasal-pasal masuk lalat nanti. hahahahahahaha.. (Gelak sambil tutup mulut dengan tangan cover mulut ternganga) eh!

Jumaat tu juga cepat-cepat call klinik gigi buat appointment. Malangnya hanya hari ini saja yang doktor free. So saya pun oklah. Jadi weekend haritu tetiba jadi pendiam, malas sangat nak cakap, nanti tergesel gusi dengan pipi sakit. 

Setiap kali jumpa doktor gigi pasti kecut perut. Tadi bila baring atas kerusi dan cerita masalah gigi saya ni kat doktor, terus sejuk kaki. Bila doktor tengok-tengok gigi saya tu, dia syorkan untuk x-ray gigi bongsu. Jadi boleh tahu apa masalah sebenarnya. Saya pun setuju saja, janji tak rasa sakit.

Siap tanya "how old are you?" huahuahua.. lambat agaknya gigi saya keluar.

Bila dah siap xray, inilah rupa gigi bongsu saya. (lupa nak ambil gambar yang sebenar tadi) 

pic from : superchlorine.com


Menurut doktor, sebenarnya gigi bongsu saya tumbuh dalam keadaan elok.Kalau tak ada gigi disebelahnya tu, dia akan tumbuh macam biasa. Walaubagaimanapun, sebab tak ada ruang, dia akan menolak dan menekan gigi disebelahnya. Sebab itu saya rasa sakit dan boleh jadi bengkak tu. 

Penyelesaiannya, saya kena cabut gigi tersebut. Kalau tak cabut, sakit akan berulang, dan masalah tak akan selesai. Memandangkan gigi yang ditepinya pun dan ada tanda-tanda berlubang, jadi doktor cadangkan buang terus kedua-dua gigi tersebut. Kalau nak buang satu boleh, tapi kena buat minor operation. Tapi kalau buang dua-dua insyaallah cabut biasa sahaja. Apapun terpulanglah nanti. Mungkin hanya goreskan sedikit gusi sahaja. 

Doktor tanya bila saya nak buat? 

"Secepat mungkin!" amboi spontan dan sepantas kilat keluar ayat tu. 

So appointment saya Jumaat ni untuk buang gigi bongsu tu. Dup dap dup dap dah. 

Terus tanya Doktor, sakit tak doktor?

Tambahnya, "Tak sakitlah, kita bius nanti". 

Hehehehehehehe.. cuak mak. 

Saya tanya juga doktor, kenapa gusi saya bengkak. 

Katanya, keadaan gigi bongsu saya tu seakan-akan ada poket, sisa-sisa makanan terlekat disitu. Berus pun tetap tak sampai pada gigi tersebut. Sebab itu gusi jadi bengkak. 

Sudahnya, doktor bagi pain killer dan antibiotik serta MC untuk hari ni. Antibiotik kena habiskan sebelum appointment cabut gigi Jumaat ni. 

Aduhai, bila tengok-tengok balik gigi, baru satu sahaja gigi bongsu yang keluar, 3 lagi tatau la bila nak klua. Sob-sob..

Pesan Mama : Semoga Allah permudahkan segalanya. Amin. Takut mak!  

2 comments:

  1. hehehee.....masih muda remaja la tu gigi baru nak keluar!

    ReplyDelete
  2. Samalah dengan akak ni....nak gi doktor bertangguh2 ..nanti cerita ya sakit ke tak..huhu

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...