Monday, January 19, 2015

Ayuh ke sekolah

Alhamdulilah dah seminggu sekolah buka. So far Zarin ok bila ke sekolah. Bangun pagi pun tak ada drama ke apa. Senang bangun pagi. Hari first sekolah saya cuti, rasanya ramai mak-mak yang cutikan. Ye lah nak tengok macam mana dia di sekolah, tapi tak adalah tunggu dari pukul 7-1. Cuma waktu pagi, rehat dan balik untuk aturkan van transit ke nursery. Hari pertama berjalan lancar.

Perhimpunan

Dari Nursery, Zarin bersiap untuk sekolah agama pula. Dari sini Zarin naik bas bersama kawan-kawannya yang lain. Petang, Mr. Papa ambil di sekolah. Hari pertama ke sekolah agama, saya tinjau juga.Punya excited takut tertinggal bas sampai tak nak makan. 

dah siap nak sekolah agama. Sampin merah fevret zarin. Suka dia

Tapi saya memang sediakan juga bekal/makanan untuk dia dalam beg. Tu tengah makan epal sambil tunggu bas datang. 

Setiap hari saya memang sediakan bekal untuknya. Kadang makan habis, kadang tak. Ikut selera dia. Hari ini siap bawa bekal pulut kuning+ayam rendang+buah. Haaa, minggu ayam rendang. Sampai bila la nak cemuih makan ayam rendang pun tatau la. Setakat ni bagi duit belanja baru sekali dia guna. Yang selebihnya simpan. Ajar menabung sesiap. Jangan jadi boros macam mama. Eh! 

antara bekal yang dibawa. Tak sempatlah nak snap pic setiap hari.

Cuma ada satu hari tu, dia siap pergi beli aiskrim. Yelah mungkin cuaca panas. Dah pesan banyak kali jangan keluar dari pagar sekolah, hingga auntie meena van datang jemput. Dia kata auntie meena dah datang, ada kat situ, sementara tunggu kawan-kawan yang belum keluar dari sekolah, abang beli aiskrim pastu pergilah kat auntie meena. ^___________^. 

Amboi, bukan main lagi budak ni beli aiskrim.

Tapi sekali tu je lah dia beli. Bila dah pesan banayak kali dia pun dah faham. alhamdulilah. Cumanya masa ambil dia dari sekolah petang, memang selalu dia bersungut penat, dan kadang-kadang moody. Pastu Lapar juga katanya. Padahal duit belanja sekolah petang tak pernah tak habis. Tapi still lapar. Saya pun dah pesan kat cikgu nursery, walau macam manapun suruh dia makan nasi dulu, sebelum ke sekolah petang. 

Bila dah lapar, macam-macamlah yang dimintanya. nak makan itulah, nak makan inilah. Haissshhhh... Dan salah satu fevret dia ialah sushi! 

Lepas makan, senyum sampai telinga sebab dah kenyang. kalau tak duk ulang hampir 44 kali, LAPAR! LAPAR! LAPAR!

Ni sushi kegemaran dia. Mama tatau nama apa, tapi ada tempura udang. Dia boleh habiskan 5-6 pinggan sushi ni. Ragam anak masuk sekolah darjah satu, sementara nak biasakan diri, kena layankanlah juga kerenah-kerenah dia tu. Walau kadang kala mama rasa tahap kesabaran dah paras hidung dan sampai ke dahi! ^_______^ . Baru seminggu sekolah, 2 tumbler dah hilang, tupperware siap beg pun hilang jugak! oh anak! 

Pesan Mama: Apepun mama doakan semoga abang belajar bersungguh-sungguh, manfaatkan segala peluang yang ada. Ok! 


2 comments:

  1. hehe..comel je abang..bile baca ragam anak2 first day sekolah kan, tetibe terdetik macam mana la nnt turn anak pulak sekolah..mcm mana pulak la ragamnye..;)

    ReplyDelete
  2. hihihi...kerenah anak2 masuk drjh satu...anak2 jatey kbnykn mcm tu lah da... ank tino, cara anak tino..kihkihhk..anak2..aduhai..
    Tumbler ilang, duit ntah beli apa, terliur ais krim tu..mmg mcm tu lah da...dh lama sikit..insya-Allah semua okey...;-))

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...