Thursday, September 3, 2015

Gubahan Hantaran Fresh Flower

 Pertama kali saya membuat gubahan untuk hantaran, neves mak!!! Semasa perkahwinan saya dahulu semuanya diuruskan oleh kakak. Jadi memang langsung saya tak ada kekreatifan dalam bab-bab gubah menggubah ni. Tapi baru-baru ini, adik ipar saya telah melangsungkan perkahwinan. Memandangkan tidak ada apa yang nak disumbangkan, jadi saya hanya sponsor fresh flower. 

Sirih junjung

Semuanya tidak dirancang. Pada mulanya kami hanya sembang-sembang, ingat nak buat guna artificial flower sebab bakal biras orang terengganu juga, (eh, ada geng makan budu rupanya, yeaaa, eh makan ke budu biras ai ni????). Jadi nak bawak dari KL/Kedah ke Terengganu agak leceh jika guna fresh flower ni. Tapi bila sembang-sembang lagi dengan adik-adik ipar, semua sepakat buat fresh flower, sebab memasing bz dan tangan tak berseni untuk gubah-gubah. Jadi dari hanya nak sponsor fresh flower sahaja terus jadi tukang buat hantaran. Phewwww! 

wangi-wangian.. aummmmm!


Saya dan adik ipar (munirah) yang banyak decide nak buat design macam mana. Pada mulanya kami ingat nak buat style bantal tu. Tapi bila scroll ig, Fb berkenan yang jenis letak atas dulang sahaja, Simple! Tapi, walau bagaimanapun tetap juga tanya pandangan bakal pengantin. Yelah, kot nanti ada impian/angan-angan nak hantaran yang macam mana walaupun dah tahu jawapannya ikut kak ida lah, haaa, ok cantik, saya ikut je. Hahahahahahahaha


tetiba terliur tgk hanbag ni

Bila dah decide tu cecepat saya order fresh flower ni. Bunga ni saya order dari cameron. Kombinasi warna bunga pun main taram sahaja, cuma berdoa agar nanti cantik hasilnya. Bunga yang dipilih, carnation, daisy, babybreath, dan kek wa. Alhamdulillah, pengedar bunga tersebut kebetulan nak balik ke Terengganu juga, so senangg kerja kami ambil bunga di sana, tak payah pos. Dalam masa yang sama saya beli juga bunga lain di Floristika Bangsar. Ya Allah rambang mata weh tengok bunga kat sini, dan harganya juga sangat berpatutan. Memang disyorkan sangat!


dah pukul brapa tu?

Pada mulanya saya rancang untuk cuti awal, tetapi pada saat akhir saya tidak dapat cuti sebab berkursus, jadi saya hanya ke Terengganu pada petang Jumaat selepas waktu bekerja.  Memang agak kecut perut juga sebab kenduri adik ipar saya keesokkan harinya, Sabtu 6/6/2015.  Akad nikah sebelah pagi dan majlis bertandang petangnya. Serius perasaan cuak tu sentiasa ada. Semua barang hantaran ada dengan saya, Tapi esok nak majlis, hari ini tak nampak bayang lagi hantarannya macam mana. pengantin dah di Terengganu, semua barang hantaran ada di Kl lagi. Macam macam juga saya duk fikir.  

Harga emas dah naik eh?

Jumaat tu 5/6/2015 balik keje terus pecut ke Terengganu, alhamdulillah kami sampai di Terengganu lebih kurang pukul 12 tengah malam. Majoriti adik-beradik sampai waktu itu juga. Sampai sahaja terus mandi solat dan selepas itu terus siapkan hantaran. Kalau saya jadi pengantin pun cuak bila hantaran tak siap-siap lagi. Saya, Mr. Papa dan adik ipar pun mulalah mengubah hantaran ni. Serius tatau nak buat macam mana. Kami main cucuk sahaja bunga tu. Hampir pukul 5 pagi juga kami bersengkang mata.

Jangan makan bebanyak, nanti kena kencing manis! 

Bab yang paling mencabar bagi saya adalah masa buat sirih junjung. Mula-mula tak ada sirih, pastu, eh ada pulak sirih. Nasib baik pagi nak pergi kerja tu saya singgah kedai India jual bunga beli sirih. Kapur, Pinang, Gambir beli yang dah siap bentuk. Senang keje. Nak dijadikan cerita, solatape hijau yang saya beli untuk lilitkan antara daun sirih dan lidi hilang. Eeeee, geram tau. Pagi buta mana nak carik! So terpaksalah kreatifkan diri. 

duit kita dah jatuh??? oh NOOOOOOO!!!

Bila dah semua ada di depan mata, tak sangka kombinasi bunga yang dipilih sangat menarik. Sesuailah dari lelaki ke perempuan. Kami pun sangat puas hati dengan hasil gubahan hantaran ini. Cantik pada pandangan mata kami yang keras tangan ini. Yang penting sekali bila bakal pengantin bangun tidur tengok hantaran dan siap tersusun dan dia pun  berpuas hati. Alhamdulilah. Lepas pukul 5 pagi baru lah lelapkan mata kejap sementara nak pergi akad nikah pukul 9 pagi nanti. Tak memasal eyebag sebakul masa majlis! ^________________^

:)

Apepun alhamdulilah, semuanya berjalan dengan lancar walaupun memang kami tak ada pengalaman langsung dalam bab gubah- menggubah ni. Lagi satu saya suka sangat bau fresh flower ni. Rasa segar mata memandang dan nyaman ja. Dan yang paling saya suka dan percaya, kalau guna fresh flower ni buatlah gubahan macam mana pun, konfem cantik! pssst: perasan tak habis-habis sebab puas hati dengan hasil tangan sendiri. 

campur-campur

Selesai majlis sebelah perempuan, diikuti dengan majlis sebelah lelaki dan perkahwinan adik ipar saya yang perempuan pula. Saya juga pilih untuk sponsor fresh flower jugak! tetiba jadi tokey bunga kejap! Bersambung di next entry ya :)

Pesan mama : Gembira bila melihat semua orang gembira! Eh terpanjang pulok entry kali ni. sawan menulis mai dah! :P

3 comments:

  1. Yang simple itu cantik, moden. Kemas gubahannya. Tahniah!

    ReplyDelete
  2. Cantik nya sis guna fresh flower.. Mmm mahal tak sis fresh flower tu? Share lah supplier dia hehehe

    ReplyDelete
  3. Cantik nya sis guna fresh flower.. Mmm mahal tak sis fresh flower tu? Share lah supplier dia hehehe

    ReplyDelete

Comments always welcome. Your comments brighthen my day!

TQ

luv,
-idazs (STK)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...